ولادیمیر پوتین و ولیعهد عربستان سعودی درباره بازار نفت گفت‌وگو کردند

«در این تماس تلفنی وضعیت بازار جهانی نفت مورد بررسی قرار گرفت و بر اهمیت هماهنگی بیشتر در چارچوب اوپک پلاس تاکید شد»

خبرگزاری فرانسه نوشته است که در مکالمه تلفنی ولادیمیر پوتین و شاهزاده محمد بن سلمان، رئیس‌جمهوری روسیه و ولیعهد عربستان سعودی درباره وضعیت سوریه نیز صحبت کردند - Mikhail KLIMENTYEV / SPUTNIK / AFP

کرملین شامگاه پنج‌شنبه ۳۰ تیر (۲۱ ژوئیه) از تماس تلفنی پوتین و شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، و گفت‌وگوی‌ آنان درباره تولید و عرضه نفت خبر داد.

کرملین گفت که در این مکالمه، دو رهبر تاکید کردند که روسیه و عربستان سعودی «به طور منظم وظایف خود برای حفظ تعادل لازم و ثبات در بازار جهانی انرژی را انجام می‌دهند.»

به گفته خبرگزاری رویترز، این گفت‌وگو که شش روز پس از دیدار جو بایدن با شاهزاده محمد بن سلمان در جده انجام شد، نشان‌دهنده اهمیت پادشاهی عربستان سعودی هم برای مسکو و هم برای واشنگتن است، آن هم در زمانی که جنگ روسیه در اوکراین بازار جهانی نفت را متزلزل کرده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز پیشتر در گزارشی نوشته بود که در جریان دیدار هفته پیش رئيس‌جمهوری آمریکا از عربستان سعودی، رهبران دو طرف درباره موضوع‌های متفاوتی از جمله افزایش عرضه نفت، ساخت شبکه مخابراتی ۵جی، بازکردن حریم هوایی به روی پروازهای تجاری اسرائیل و تمدید آتش‌بس در یمن، به توافق رسیدند.

به‌دنبال تهاجم روسیه به اوکراین، بهای نفت و انرژی در جهان به‌شدت بالا رفت. افزایش بهای نفت به تشدید تورم در آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپا منجر شده است.

خبرگزاری رویترز شامگاه پنج‌شنبه در گزارشی نوشت کرملین خواهان همکاری‌های بیشتر در چارچوب «اوپک‌پلاس» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«اوپک‌پلاس‌»، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را با گروهی از تولیدکنندگان دیگر، به رهبری روسیه، نمایندگی می‌کند. اوپک‌پلاس در تاریخ دوم ژوئن، با افزایش بیش از انتظار تولید نفت موافقت کرد. آمریکا از این اقدام استقبال کرد.

رویترز به نقل از برخی منابع گفته است که عربستان سعودی قبل از تلاش برای افزایش تولید، با روسیه مشورت کرده بود.

ریاض مایل است برای افزایش اهرم در بازار نفت روسیه را در اوپک‌پلاس حفظ کند، در عین حال مسکو همزمان با تلاش غرب برای تحریم اقتصاد روسیه، از عضویت در اوپک‌پلاس سود می‌برد.

کرملین گفت که در تماس تلفنی پوتین و شاهزاده محمد بن سلمان «وضعیت کنونی در بازار جهانی نفت با جزئیات مورد بررسی قرار گرفت و بر اهمیت هماهنگی بیشتر در چارچوب اوپک پلاس تاکید شد.»

سفر هفته گذشته بایدن به خاورمیانه بدون آن که تصمیمی مبنی بر افزایش تولید نفت عربستان سعودی برای کاهش قیمت سوخت اعلام شود، پایان یافت. افزایش بهای بنزین در آمریکا در چهار دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

خبرگزاری فرانسه نوشته است که در مکالمه تلفنی ولادیمیر پوتین و شاهزاده محمد بن سلمان، رئیس‌جمهوری روسیه و ولیعهد عربستان سعودی درباره وضعیت سوریه نیز صحبت کردند و پوتین درباره نتایج سفرش به تهران در ۱۹ ژوئیه و دیدار با رهبران جمهوری اسلامی ایران و ترکیه صحبت کرد.