پایان حج ۲۰۲۲؛ موفقیت عربستان در برگزاری حج امن، سلامت و هوشمند

همه حجاج ایرانی تا قبل از ماه محرم به ایران بازمی‌گردند

در حج امسال ۷۷۹ هزار و ۹۱۹ زائر خارجی شامل حدود ۴۰ هزار زائر ایرانی حضور داشتند-AFP

مقامات عربستان سعودی با اعلام پایان موسم حج از برگزاری موفق این مراسم  با حضور ۸۸۹ هزار و ۳۵۳ زائر خبر دادند. شاهزاده خالد الفیصل،‌ امیر مکه و رییس کمیته مرکزی حج با قدردانی از تلاش‌های انجام شده برای برگزاری حج امن گفت که مراسم امسال در همه زمینه‌های امنیتی، خدماتی و بهداشتی موفق بوده است و هیچ موردی از شیوع بیماری همه‌گیر یا سانحه جدی به ثبت نرسیده است.

درحج ۲۰۲۲ (۱۴۴۳ قمری)، علاوه بر تقویت زیرساخت‌ها و توسعه بخش خدماتی، امنیتی، بهداشتی و حمل‌و‌نقل، استفاده از تکنولوژی روز و هوش مصنوعی برای تسهیل امور حج و خدمات‌رسانی به زائران در کانون توجه مقامات عربستان سعودی قرار داشت. مقامات بسیاری از کشورهایی که شهروندان خود را به حج اعزام کرده‌ بودند از عربستان سعودی به دلیل برگزاری خوب حج امسال قدردانی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش روزنامه سیاست چاپ عربستان، در حج  ۲۰۲۲ که نخستین حج با حضور زائران بین‌المللی پس از آغاز همه‌گیری کرونا بود، ۷۷۹ هزار و ۹۱۹ زائر خارجی شامل حدود ۴۰ هزار زائر ایرانی حضور داشتند.

حجاج ایرانی در قالب دو کاروان مدینه اول و مدینه دوم پس از انجام مناسک به مکه و مسجدالحرام می‌روند و در پایان طواف وداع را به جا می‌آورند و از فرودگاه جده به ایران بازمی‌گردند.

رییس سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اینکه همه حجاج ایرانی تا قبل از ماه محرم بازمی‌گردند، گفت: «برای پنجشنبه ۲۳ تیرماه و نخستین روز بازگشت حجاج سه پرواز به تهران و دو پرواز به تبریز در نظر گرفته شده است.» روند بازگشت حجاج به ایران تا هفتم مرداد ادامه خواهد داشت.

در موسم حج امسال، مراکز درمانی و پزشکان عربستان سعودی خدمات  گسترده‌ای را به زائران ایرانی ارایه کردند.

از جمله انجام عمل «کاتتریزاسیون» و «استنت گذاری» برای محمدرضا رفعتی از تیم هیات پزشکی حجاج ایرانی که حین انجام مناسک حج دچار حمله قلبی شد.

حضور دوباره زائران ایرانی در عربستان پس از دو سال وقفه به دلیل همه‌گیری کرونا، موجب شده است که برخی مقامات جمهوری اسلامی و خبرگزاری‌های داخلی نسبت به ازسرگیری عمره مفرده برای ایرانیان ابراز امیدواری کنند. این در حالی است که از آغاز سال جاری، چند دور مذاکره با هدف کاهش تنش‌ها بین نمایندگان تهران و ریاض برگزار شده است.

روابط ایران و عربستان پس از حمله به کنسولگری عربستان سعودی در ایران دچار تنش شد و در سال ۱۳۹۴ حج مفرده برای ایرانیان به حال تعلیق درآمد. پس از رایزنی‌ها و باوجود سردی روابط دیپلماتیک، در سال ۱۳۹۶، بیش از ۸۶ هزار زائر ایرانی به حج تمتع اعزام شدند و این تعداد تا پیش از آغاز همه‌گیری کرونا در سال ۱۳۹۹ بین ۸۵ تا ۸۷ هزار نفر متغیر بود.

بیشتر از جهان