گلوله‌ای که خبرنگار الجزیره را کشت آزمایش می‌شود

فلسطینی‌ها می‌گویند نیروهای اسرائیلی عمدا به ابوعاقله شلیک کرده‌اند؛ اما اسرائیل می‌گوید او شاید تصادفی و در جریان تبادل آتش تیر خورده باشد

شیرین ابوعاقله در ۱۱ ماه مه ۲۰۲۲ هنگام پوشش خبری درگیری در کرانه باختری به ضرب گلوله کشته شد-RONALDO SCHEMIDT / AFP

ران کوخاو، سخنگوی ارتش اسرائیل، می‌گوید این کشور گلوله‌ شلیک‌شده به روزنامه‌نگار فلسطینی-آمریکایی را آزمایش و بررسی می‌کند تا روشن شود که آیا از اسلحه سربازان اسرائیلی شلیک شده است یا خیر. اسرائیل همچنین گفته است که یک ناظر آمریکایی، در روند بررسی و انجام آزمایش‌های دقیق روی گلوله حضور خواهد داشت.

اسرائیل در حالی بر انجام آزمایش گلوله در اسرائیل تاکید کرده است که یک روز پیش، ژنرال اکرم خطیب، دادستان تشکیلات خودگردان فلسطینی، در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره گفته بود که فلسطینی‌ها با تحویل گلوله‌ای که شیرین ابوعاقله را کشت، به ایالات متحده آمریکا، موافقت کرده‌اند.

او تصریح کرد که گلوله به اسرائیل تحویل داده نخواهد شد و کلیه آزمایش‌ها در سفارت ایالات متحده آمریکا در اورشلیم انجام خواهد شد. دادستان نیروهای خودگردان فلسطینی گفت:‌«هماهنگ‌کننده ایالات متحده تضمین کرد که آمریکایی‌ها آزمایش‌ را انجام خواهند داد و اسرائیلی‌ها در آن نقشی نخواهند داشت.»

خبرگزاری رویترز به نقل از ران کوخاو، سخنگوی ارتش اسرائیل، نوشت: «آزمایش و تجزیه و تحلیل گلوله با آمریکایی‌ها نیست و اسرائیلی‌ها، با حضور ناظران آمریکایی در تمام مراحل، آن را انجام خواهند داد.»

کوخاوی گفت: «ظرف روزها یا ساعت‌های آینده مشخص خواهد شد که ابوعاقله آیا «تصادفی»، و به ضرب گلوله کدام طرف جان، باخته است.» او گفت: «اگر ما او را کشته باشیم، مسئولیتش را می‌پذیریم و از آنچه رخ داده است، پشیمان خواهیم بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده آمریکا، قرار است طی سفر پیش روی خود به خاورمیانه، جداگانه با رهبران اسراییلی و فلسطینی ملاقات کند و به نوشته خبرگزاری رویترز، پرونده ابوعاقله آزمونی دیپلماتیک برای یائیر لاپید، نخست‌وزیر جدید اسرائیل، به شمار می‌رود.

یوآو سگالویتز، معاون وزارت امنیت داخلی اسرائیل، به رادیو ارتش آن کشور گفت که انجام آزمایش بالستیک روی گلوله «برای باقی نماندن هیچگونه شبهه‌ای، چند روز طول می‌کشد.»

اسرائیل می‌گوید تنها راه تشخیص ضارب، تطبیق گلوله با اسلحه در یک آزمایشگاه پزشکی قانونی است. چنین آزمایشی مستلزم کشف آثار ناشی از لوله منحصر به فرد اسلحه روی فشنگ است.

ارتش اسرائیل قبلا گفته بود که یکی از سربازان آن کشور در موقعیتی قرار داشت که احتمال کشته شدن ابوعاقله به ضرب گلوله اسلحه او، وجود دارد.

شیرین ابوعاقله، خبرنگار ۵۱ ساله آمریکایی-فلسطینی که از دو دهه پیش برای شبکه الجزیره کار می‌کرد، ساکن شرق اورشلیم بود و در تاریخ ۱۱ مه ۲۰۲۲، در جریان پوشش خبری حمله نیروهای اسرائیلی به کرانه غربی به ضرب گلوله جان باخت.

فلسطینی‌ها می‌گویند نیروهای اسرائیلی عمدا به ابوعاقله شلیک کرده‌اند. اسرائیل با رد این اتهام، می‌گوید که ممکن است ابوعاقله تصادفی و در جریان تبادل آتش، بر اثر شلیک مردان مسلح فلسطینی که با نیروهای اسرائیلی درگیر بودند، تیر خورده باشد.

بیشتر از جهان