اعلام انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام در کویت

ولیعهد کویت به نمایندگی از شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت، تحولات سیاسی مورد نظر خانواده حاکم را به اطلاع شهروندان رساند

مشعل الاحمد الجابر الصباح، ولیعهد کویت، در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد خانواده حاکم در انتخابات دخالت نخواهد کرد- Kuwait News Agency

شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح، ولیعهد کویت، ضمن اعلام انحلال پارلمان آن کشور، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در ماه‌های آینده شد. او تاکید کرد خانواده حاکم ضمن احترام به قانون اساسی کویت که به پارلمان این کشور قدرت بیشتری نسبت‌به دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس می‌دهد، به‌دلیل نارضایتی مردم از تشدید ناکارآمدی، مجبور به مداخله شده است.

ولیعهد کویت روز چهارشنبه، اول تیرماه، در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «ما (خانواده حاکم) تصمیم گرفته‌ایم مجلس ملی را طبق قانون اساسی منحل کنیم و به انتخابات متوسل شویم.»

پیش‌از سخنرانی تلویزیونی ولیعهد، شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت، روز چهارشنبه در سخنانی کوتاه در تلویزیون دولتی، اعلام کرده بود که ولیعهد درمورد تحولات جاری در صحنه سیاسی کشور، برای مردم سخنرانی خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شیخ مشعل، ولیعهد ۸۱ساله کویت که از سال گذشته بیشتر مسئولیت‌های امیر آن کشور را برعهده گرفته است، خطاب به مردم کویت گفت: «هدف ما از این راه‌حل قانون اساسی، حرکت در مسیر این خواست راسخ و صادقانه است که مردم خودشان با برگزیدن کسانی که که انتخاب صحیح محسوب می‌شوند، در روند اصلاح دوباره مسیر سیاسی، حرف آخر را بزنند.»

او افزود: «نه در انتخاب [اعضای پارلمان] و نه در گزینش رئیس بعدی مجلس دخالت نخواهیم کرد.»

تاریخ برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی کویت هنوز اعلام نشده است. کابینه این کشور بیش از دو ماه است که به‌دلیل اختلاف‌ نظر با پارلمان استعفا کرده و این موضوع، منجربه فلج طولانی‌مدت کشور شده است. هفته گذشته بیش از دوازده نماینده مجلس کویت با تحصن در در صحن پارلمان، خواستار تسریع شکل‌گیری دولت جدید شدند و مخالفت خود را با تشدید بحران سیاسی که مانع پیشرفت اقتصادی و اجتماعی در این کشور شده است، ابراز کردند.

شيخ مشعل الاحمد الجابر الصباح در سخنرانی خود تاکید کرد که درمیان صحنه آشفته سیاسی منطقه، گذر از مرحله بعدی در آن کشور، نیازمند رویکردی محکم و بازنگری‌شده است. او با اشاره به نقش تنش‌های فزاینده بین طرف‌های درگیر در سپهر سیاسی کویت در «ایجاد مانع» در مسیر توسعه کشور و وحدت ملت، گفت: «شهروندان ما از عملکرد نهادهای قانونگذاری و اجرایی راضی نیستند.»

ولیعهد کویت همچنین گفت که «اختلاف‌ها و منافع شخصی صحنه کنونی سیاست داخلی کشور را از هم پاشیده است». به گفته او، این مسئله «به هزینه ملت» و در زمانی رخ داده که «بی‌ثباتی منطقه‌ای» و «بحران‌ها و خطرها» آن کشور را «از همه سو» احاطه کرده است.