موج جدید مهاجرت افغانستانی‌ها به پاکستان؛ ۲۵۰ هزار نفر در یک سال گذشته

پاکستان در حال حاضر میزبان ۱.۳ میلیون پناهجوی ثبت‌شده و تقریبا به همین تعداد، مهاجر ثبت‌نشده از افغانستان است

پناهجویان افغانستانی دو ماه است که در اعتراض به رسیدگی نشدن به پرونده‌هایشان، در خیابان‌های اسلام‌آباد چادر زده و تحصن کرده‌اند - FAROOQ NAEEM / AFP

آژانس پناهندگان سازمان ملل در پاکستان ۲۰ ژوئن، هم‌زمان با روز جهانی پناهندگان، اعلام کرد که از اوایل سال ۲۰۲۱ تاکنون، ۲۵۰ هزار پناهجوی افغانستانی به پاکستان وارد شده‌اند و این کشور به‌طوربی‌وقفه، با سرازیر شدن موج‌های جدیدی از مهاجران افغانستانی روبه‌رو است.

آمار آژانس پناهندگان سازمان ملل تنها نشان‌دهنده تعداد کسانی است که نامشان در این سازمان ثبت شده است؛ در حالی که هزاران پناهجوی افغانستانی دیگر هنوز این فرصت را نیافته‌اند که در این سازمان ثبت‌نام کنند. قیصر خان افریدی، سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل، در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی گفت: «ما در حال حاضر با دولت پاکستان، روی یافتن راه‌حلی برای ثبت‌نام و مستندسازی پناهجویان عمدتا از افغانستان، کار می‌کنیم.»

پس از تسلط طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، انبوهی از خانواده‌های افغانستانی راه مهاجرت به ایران و پاکستان را در پیش گرفتند. شماری از مسیرهای قانونی و شماری هم از راه‌های غیرقانونی به خاک این کشورها وارد شدند که هنوز اطلاعات تعداد زیادی از آن‌ها در هیچ سازمان رسمی ثبت نشده است. برخی از این افراد به دلیل ترس از انتقام‌جویی طالبان، از افغانستان فرار کرده‌اند و برخی دیگر نیز به امید رسیدن به فرصتی برای رفتن به کشورهای اروپایی یا آمریکایی- به‌ویژه به پاکستان- مهاجرت کرده‌اند.

کابینه فدرال پاکستان اخیرا سیاستی را تصویب کرد که بر اساس آن، پناهجویان افغانستانی ویزای ترانزیت دریافت می‌کنند تا بتوانند برای طی مراحل بررسی مدارک سفرهای بین‌المللی خود به‌طور قانونی، وارد پاکستان شوند.

در حالی که طالبان هر روز از بازگشت مهاجران افغانستانی از ایران و پاکستان خبر می‌دهند، آژانس پناهندگان سازمان ملل می‌گوید که برخلاف انتظارها، در شمار پناهجویانی که به کشورشان بازمی‌گردند، هیچ افزایشی مشاهده نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری آناتولی، سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل در پاکستان گفت که از ابتدای سال ۲۰۲۲، تنها ۸۵۰ پناهجوی افغانستانی از پاکستان به کشور خود بازگشته‌اند. او افزود: «خانواده‌هایی که به کشور اصلی خود باز می‌گردند، از این آژانس یک کمک هزینه‌ ۲۵۰ دلاری می‌گیرند تا آن را برای بازسازی خانه‌هایشان هزینه کنند.»

به گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، پاکستان در حال حاضر میزبان ۱.۳میلیون پناهجوی ثبت‌شده و رسمی و تقریبا به همین تعداد مهاجر ثبت‌نشده افغانستانی است. بیشتر این پناهجویان در استان خیبر پختونخواه در شمال غربی پاکستان اسکان یافته‌اند که در واقع دروازه‌ای بین افغانستان و پاکستان محسوب می‌شود. استان بلوچستان در جنوب‌غربی پاکستان و کراچی، شهر بندری و پایتخت تجاری پاکستان، نیز میزبان تعداد زیادی از پناهجویان افغانستانی‌اند.