آماده‌سازی سکوی پرتاب پایگاه خمینی دو روز قبل از مرگ دو عضو یگان هوافضا

تصویر ماهواره‌ای اینتل‌لب در روز جمعه دو روز قبل از مرگ علی کمانی و محمد عبدوس ثبت شده است

پایگاه فضایی خمینی در جنوب غربی سمنان قرار دارد و قبلا مواردی از انفجار و آتش‌سوزی در آن گزارش شده بود-@TheIntelLab

تصاویر ماهواره‌ای اینتل‌لب از پایگاه فضایی «امام خمینی» در سمنان نشان می‌دهد که سکوی پرتاب این مرکز در روز جمعه در حال آماده‌سازی بوده است.

دو روز پس از ثبت تصاویر اینتل‌لب، روابط‌ عمومی‌ سپاه و خبرگزاری فارس در دو خبر جداگانه از کشته شدن دو عضو یگان هوافضا در خمین و سمنان خبر دادند.

ابتدا روابط عمومی سپاه پاسداران در یکشنبه‌شب اعلام کرد که علی کمانی از اعضای یگان هوافضا حین انجام ماموریت در خمین، بر اثر «سانحه رانندگی» کشته شده است. ساعاتی بعد، در بامداد دوشنبه، خبرگزاری فارس گزارش داد که محمد عبدوس، از کارکنان هوافضای سمنان حین انجام ماموریت در این شهر کشته شده است. هم روابط عمومی سپاه و هم خبرگزاری فارس این افراد را «شهید» اعلام کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پایگاه فضایی خمینی که تصاویر ماهواره‌ای اینتل‌لب از آمادگی آن برای انجام پرتاب قبل از کشته شدن دو پرسنل یگان هوافضا خبر داده است، در جنوب غربی سمنان قرار دارد. این مرکز در سال ۱۳۹۶ با پرتاب آزمایشی ماهواره سیمرغ به‌طور رسمی افتتاح شد. آزمایشی که موفق توصیف شد اما مقامات آمریکا از شکست آن خبر دادند.

پس از آن در موارد متعددی پرتاب‌های آزمایشی از این مرکز با مشکل مواجه شد. در جریان یک آتش‌سوزی در این مرکز اعلام شد که سه «پژوهشگر» کشته شدند. رادیو ملی آمریکا در هفتم شهریورماه ۱۳۹۸ اعلام کرد: ایران بار دیگر در پرتاب موشک ماهواره‌بر شکست خورد و تصاویر حاکی از انفجار در زمان پرتاب است.

اواخر سال گذشته نیز آسوشیتدپرس از یک پرتاب ناموفق موشک ماهواره‌بر در مرکز فضایی خمینی خبر داد. ماهواره مکسر بعدا تصاویر سکوی پرتاب که اثر انفجار روی آن باقی‌مانده بود را منتشر کرد.

این در حالی است که حسن سالاریه، رییس سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران ۲۶ اردیبهشت‌ماه در گفت‌و‌گو با ایرنا اعلام کرده بود که هفت ماهواره ایرانی آماده پرتاب است.

برنامه‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران نگرانی آمریکا، اروپا و به ویژه اسراییل را به دنبال داشته است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران به‌طور آشکار اسراییل را به نابودی تهدید می‌کنند. روی برخی از موشک‌های دوربرد ایران نیز پیامی بامضمون نابودی اسراییل به زبان عبری نوشته‌ شده است.

کشته شدن دو عضو یگان فضا در فاصله کوتاهی پس از آماده‌سازی سکوی پرتاب مرکز خمینی، تردید‌ها درباره علت مرگ آنها را افزایش داده است. در یک ماه اخیر موارد متعددی از کشته شدن، مرگ مشکوک یا ترور چهره‌های فعال در برنامه‌های موشکی، نظامی و هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است.