پادشاه اردن: جمهوری اسلامی ایران در پی بی‌ثبات کردن اردن است

به ‌گزارش وبسایت دیس‌پتچ تهدید حضور نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه، یکی از عوامل نزدیکی اسرائیل و عربستان سعودی به‌حساب می‌آید که هر دو کشور نیز با اردن مرز مشترک دارند

ملک عبدالله دوم:«خلاء ناشی از رفتن روسیه را ایران و نیروهای نیابتی‌اش پر خواهند کرد.» -- KHALIL MAZRAAWI / AFP

وبسایت دیس‌پتج، از دیدار ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، و اچ‌آر مک‌مستر، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، خبر داد. به گزارش این وبسایت، که روز جمعه ۲۷ مه ۲۰۲۲ منتشر شد، ملک عبدالله دوم در این دیدار نسبت به حضور نظامی جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه ابراز نگرانی کرده است. پادشاه اردن در این دیدار احتمال داده که روسیه، به دلیل گسترش جنگ در اوکراین، به‌زودی نیروها، منابع و دارایی‌هایش را از سوریه به این کشور منتقل خواهد کرد. به باور ملک‌عبدالله دوم خلا نیروهای نظامی روسیه در سوریه به احتمال زیاد باعث می‌شود تا شبه‌نظامی‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران اردن را نیز به سوی بی‌ثباتی بکشانند.

به گزارش دیس‌پتچ، ملک‌عبدالله دوم در توضیح این موضوع چنین گفته است: «خلاء ناشی از رفتن روسیه را ایران و نیروهای نیابتی‌اش پر خواهند کرد. متاسفانه ما در حال حاضر داریم تشدید مشکلات را در مرزهای‌مان می‌بینیم.»

با این‌حال از منظر نویسنده این مقاله، جاناتان شنزر، برخی «چالش‌ها می‌توانند فرصت‌هایی را هم به‌وجود بیاورند.» او بر پایه همین منطق می‌نویسد مشکلات اردن در این مورد خاص می‌تواند به تحکیم اتحاد میان عربستان سعودی و اسرائیل کمک کند. شنزر در تشریح این فکر می‌نویسد هم اسرائیل و هم عربستان سعودی، جمهوری اسلامی را «دشمنی مرگبار» می‌دانند که تهدیدی علیه «خاورمیانه یک‌پارچه‌تر» به‌حساب می‌آید. در کنار این مورد، هر دو کشور اسرائیل و عربستان سعودی با اردن مرز مشترک دارند و ثبات این کشور را به‌منظور تامین امنیت ملی خود، امری حیاتی می‌دانند.

روزنامه دیلی‌میل، روز ۲۴ مه ۲۰۲۲، از مذاکرات محرمانه میان اسرائیل و عربستان سعودی، با حضور نماینده‌ای ویژه از کاخ سفید، نوشت؛ خبری که پیش‌تر نیز از سوی وبسایت اکسیوس تایید شده بود. دیلی‌میل و اکسیسوس ضمن آنکه توافق احتمالی عربستان سعودی و اسرائیل را مهمتر از «پیمان ابراهیم» توصیف کردند، از قول برخی منابع نوشته‌اند که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، امیدوار است تا زمان آغازِ سفرش به منطقه خاورمیانه، در روزهای پایانی ماه ژوئن، توافق میان عربستان سعودی و اسرائیل به سرانجام برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«پیمان ابراهیم» نیز در سال ۲۰۲۰ و با ابتکار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا، محقق شد و به‌واسطه عقد این قرارداد کشورهای بحرین، مراکش و امارات متحده عربی روابط‌شان را با اسرائیل عادی‌سازی کردند.

از این‌ جهت، نویسنده مقاله دیس‌پچ، می‌نویسد به تبع روی کار آمدن دولت بایدن در ژانویه ۲۰۲۱، سیاست‌ خارجی دولت آمریکا نیز تغییراتی کرد و کاخ سفید مدت‌ها از اعتراف به دستاوردهای ناشی از «پیمان ابراهیم»، که دولت دونالد ترامپ نقشی اساسی در آن ایفا کرده بود، طفره می‌رفت. به عنوان مثال جن ساکی، نخستین سخنگوی کاخ سفید در دولت بایدن، از به‌زبان آوردن عبارت «پیمان ابراهیم» خودداری می‌کرد و از این منظر عقد پیمان‌های جدیدی که عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل را در پی داشتند، تا مدت‌ها اولویت دولت دموکرات‌ها به‌حساب نمی‌آمد.

پیش‌تر نیز جو بایدن پس از موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، تلاش‌هایی در جهت تضعیف سیاسی عربستان سعودی انجام داد که پیش کشیدن ماجرای مربوط به قتل خاشقچی، روزنامه‌نگار واشینگتن‌پست، در ترکیه و همچین خارج کردن شبه‌نظامی‌های حوثی از فهرست نیروهای تروریستی از مهمترین این موارد بودند.

با این‌ اوصاف، به باور شنزر بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین دولت جو بایدن را وادار کرد روابطش را با عربستان سعودی بازسازی کند. به همین دلیل نیز برخی از مقام‌های عربستان سعودی در ماه‌های اخیر گفته‌اند روابط این کشور با ایالات متحده آمریکا در مسیر بازسازی قرار دارد.

جدای از این موارد تهدید همزمان جمهوری اسلامی ایران برای اسرائیل و عربستان سعودی یکی از مهمترین عوامل نزدیکی این دو کشور به یکدیگر به‌حساب می‌آید. به اعتقاد نویسنده مقاله وبسایت دیس‌پتچ، اسرائیل در تمام سال‌های جنگ داخلی سوریه به مقابله موثر با نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، و همچنین نیروهای شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه پرداخته و از این منظر ارزش اسرائیل را در نبرد با جمهوری اسلامی به عربستان سعودی ثابت کرده است. بنابراین اگر تحلیل ملک‌عبدالله دوم مبنی بر انتقال نیروها و تجهیزات روسیه به اوکراین و پر شدن خلا این کشور در سوریه به‌وسیله نیروهای وابسته به نظام عقیدتی – سیاسی حاکم بر ایران درست باشد، اسرائیل می‌تواند نقش بسزایی در حفظ امنیت عربستان سعودی نیز ایفا کند.