فاجعه آبادان برای رهبر جمهوری اسلامی اهمیتی ندارد

رهبر جمهوری اسلامی در نخستین سخنرانی خود پس از فروریختن متروپل، هیچ اشاره‌ای به آنچه در آبادان گذشته، نکرد

سکوت خامنه‌ای در مورد حوادث آبادان در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی _ KHAMENEI.IR /AFP

دو روز پس از فروریختن ساختمان ۱۰ طبقه متروپل آبادان که تعداد جانباختگان آن تاکنون به ۱۸ نفر رسیده، علی خامنه‌ای نه تنها هیچ پیام تسلیتی برای کشته‌شدگان آبادانی صادر نکرد که حتی در سخنرانی روز چهارشنبه خود، از هرگونه اشاره به آنچه در آبادان گذشته، امتناع کرد.  

رهبر جمهوری اسلامی، عصر روز چهارشنبه (چهارم خرداد) دیداری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشت. دیداری که در آن هر موضوعی از اقتصاد و کالابرگ گرفته تا فساد و حواشی اخیر در مورد محمدباقر قالیباف، مورد اشاره قرار گرفت، به غیر از آبادان و کشته‌شدگان در متروپل. امتناع از اشاره به رخدادهای آبادان در حالی بود که او حتی در گفته‌هایش به سالروز فتح خرمشهر نیز اشاره داشت.

رهبر جمهوری اسلامی در دو ماه گذشته ۱۱ پیام تسلیت برای فوت افراد مختلف نوشته است. حتی مرگ فرزند رییس مرکز تحقیقات ارتش هم بهانه‌ای برای تسلیت‌گویی او بوده است.  پیام برای تسلیت مرگ همسر جوادی آملی و ایروانی و مادر حجت‌الاسلام قاضی عسکر تا مرگ ری شهری و نادر طالب‌زاده هم در همین دو ماه صادر شده است. اما گویا موضوع آبادان و مرگ مردم این شهر به اندازه تسلیت‌گویی برای غم حواریونش در نظام ارزش ندارد.

علی خامنه‌ای در حالی پس از گذشت چند روز از واقعه فروریختن ساختمان متروپل در آبادان و کشته‌ شدن تعدادی از مردم این شهر، پیام تسلیتی صادر نکرد که بارها و بارها برای رخدادهایی در دیگر کشورها هم به سرعت پیام تسلیت و همدردی ارسال کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی، فروردین سال جاری پس از کشته‌شدن تعدادی از دانش‌آموزان در حمله انتحاری مدرسه عبدالرحیم شهید کابل، در پیامی ضمن اعلام تسلیت، همدردی خود با خانواده کشته‌شدگان در این حادثه را اعلام کرد. پاییز سال گذشته نیز علی خامنه‌ای در پی حادثه انفجار در مسجدی در استان قندوز افغانستان، ضمن محکوم کردن عاملان این حادثه، پیام تسلیت و همدردی خود را ابلاغ کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واکنش و همدردی خامنه‌ای به حوادثی که در خارج از کشور رخ داده و ارسال پیام تسلیت برای این وقایع تنها به افغانستان معطوف نبوده و دامنه وسیع‌تری را شامل می‌شود. دو سال قبل در پی انفجار در بندر بیروت، رهبر جمهوری اسلامی این حادثه را بسیار دردناک عنوان کرد و ضمن ارسال پیام تسلیت، اعلام کرد: «ما با شهروندان عزیز لبنانی همدردیم و در کنار آنها هستیم». این بخشی از متنی بود که در پیام تسلیت بود که مرداد سال ۱۳۹۹ در حساب توئیتر پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر علی خامنه‌ای منتشر شد.

خامنه‌ای حتی در سال‌های اخیر با مسلمانان هند به دلیل آنچه میان هندوها و مسلمانان این کشور جریان دارد نیز ابراز همدردی کرده بود اما کشته شدن مردم ایران در آبادان، جایی در نخستین سخنرانی او پس از این فاجعه نداشت. حتی تاکنون حساب کاربری پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر جمهوری اسلامی که به بسیاری از رخدادهایی که برای مسلمانان در اقصی نقاط دنیا رخ می‌دهد واکنش نشان داده و پیام همدردی منتشر می‌کند نیز به آنچه در آبادان رخ داده، نپرداخته است.

اینها تنها مواردی از ابراز همدردی و پیام تسلیت به رخدادهای خارجی بود، این در حالی است که او به طور مداوم برای درگذشت مقام‌ها، روحانیون و اعضای خانواده آنها پیام تسلیت صادر می‌کند.

روز دوشنبه، دوم خرداد، ساختمان ۱۰ طبقه متروپل در شهر آبادان فروریخت و تعداد زیادی زیر آوارهای این ساختمان ماندند. تا امروز حدود ۱۸ نفر در این حادثه کشته شدند و روند آواربرداری در این محل همچنان ادامه دارد. تعداد مصدومانی که تاکنون از زیر آوار این ساختمان بیرون کشیده شده‌اند ۳۷ نفر بوده است.