داعش مسئولیت حمله در صحرای سینا را برعهده گرفت

روز شنبه حمله افراد مسلح به یک مقر نیروهای نظامی در ساحل شرقی کانال سوئز در شبه‌جزیره سینا دست‌کم ۱۱ کشته و پنج زخمی برجا گذاشت 

روز یکشنبه هزاران نفر در مصر در مراسم‌ تشییع‌جنازه سربازان کشته‌شده شرکت کردند- REUTERS/ Mohamed Abd El Ghany

یکی از گروه‌های وابسته به گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله به یک تاسیسات انتقال آب در شبه‌جزیره سینای مصر را که با کشته‌شدن دست‌کم ۱۱سرباز مصری همراه بود، بر‌عهده گرفت.

بنابر بیانیه ارتش مصر، در این «حمله تروریستی»، علاوه‌بر کشته‌شدن ۱۱ سرباز، دست‌کم پنج سرباز دیگر نیز روز شنبه، ۱۷ اردیبهشت‌ماه، در تبادل آتش با افراد مسلح در ساحل شرقی کانال سوئز در شبه‌جزیره سینا زخمی شده‌اند.   

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروه تروریستی داعش روز یکشنبه دربیانیه‌ای که «خبرگزاری اعماق» وابسته به این گروه، در پیام‌رسان تلگرام  منتشر کرد، مسئولیت حمله روز شنبه را برعهده گرفت و نوشت: «جنگجویان داعش سربازان مصری را کشتند، اسلحه‌هایشان را ضبط کردند و مواضع آن‌ها را در غرب سینا به آتش کشیدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این حمله که یکی از مرگبارترین حملات به نیروهای امنیتی مصر در سال‌های اخیر بوده است، افراد مسلح قبل از فرار از محل، به سربازان مستقر در یک ایست بازرسی حمله کردند که از تلمبه‌خانه تاسیسات انتقال آب در قنطره، واقع‌در استان اسماعیلیه مصر، محافظت می‌کردند. سخنگوی ارتش اعلام کرده بود که تعقیب و گریز سربازان مهاجمان در منطقه‌ای دورافتاده در شمال شبه‌جزیره سینا ادامه دارد.

شبه جزیره سینا در مصر بیش از یک دهه شاهد درگیری میان شورشیان مسلح و نیروهای امنیتی آن کشور بوده است. این درگیری‌ها که پس‌از برکناری محمد مرسی، رئیس جمهوری اسلامگرایی که در سال ۲۰۱۳ به‌دست ارتش سرنگون شد، به اوج خود رسید.

از فوریه سال ۲۰۱۸، زمانی که ارتش مصر عملیات گسترده‌ای را در سینا و همچنین بخش‌هایی از دلتای نیل و بیابان‌ها در امتداد مرز غربی این کشور با لیبی آغاز کرد، میزان حملات شبه‌نظامیان در صحنه اصلی عملیات در سینا و دیگر مناطق کاهش یافته است.

براساس آمارهای رسمی، از آغاز عملیات نظامی مصر علیه شورشیان در این منطقه تاکنون، بیش‌از هزار شبه‌نظامی مسلح و ده‌ها نیروی امنیتی کشته شده‌اند.

درپی حمله اخیر، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، روز یکشنبه برای گفت‌وگو درباره عواقب آن، با فرماندهان ارشد نظامی خود نشستی برگزار کرد. او در حساب فیسبوک خود نوشت: «این عملیات‌های تروریستی عزم کشور و ارتش برای پیگیری ریشه‌کن‌کردن تروریسم را سست نخواهد کرد.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز یکشنبه هزاران نفر در مراسم‌هایی که به‌طور جداگانه برای تشییع‌جنازه هریک از کشته‌شدگان برگزار شده بود، شرکت کردند.

بیشتر از جهان