چراغ سبز طالبان به بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان

زنان و دختران در افغانستان ۹ ماه است که از حق کار وتحصیل محروم‌اند

در افغانستان، دختران از کلاس هفتم تا دوازدهم از تحصیل محروم‌اند- HOSHANG HASHIMI/ AFP

انس حقانی، از اعضای ارشد گروه طالبان و برادر سراج‌الدین حقانی، وزیر کشور این گروه، روز چهارشنبه، ۱۴ اردیبهشت، در یک نشست مردمی در استان خوست، اعلام کرد که تا چند روز آینده، نشست بزرگ علمای دین در کابل برای بررسی بازگشایی تمام مدارس به روی دختران برگزار خواهد شد.

حقانی هدف از این نشست را تنها بحث و گفت‌وگو برای بازگشایی مدارس دختران در افغانستان عنوان و تاکید کرد که طالبان با تحصیل دختران مخالف نیست و به‌زودی تمام دختران افغان می‌توانند به درس و تحصیل ادامه دهند.

او افزود: «می‌دانیم بیشتر مردم از بسته‌ماندن مدارس دینی دختران ناراحت‌اند. این ناراحتی درست و بجا است و به‌زودی این مشکل هم حل می‌شود و تمام دختران می‌توانند دوباره درس بخوانند.»

انس‌ حقانی در حالی از بازگشایی تمام مدارس دخترانه در افغانستان سخن می‌گوید که طالبان پس از تسلط بر افغانستان در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، تمام دختران دانش‌آموز را به این بهانه که فضاهای آموزشی با شریعت اسلامی و فرهنگ و رسوم افغانستان هم‌خوانی ندارند، از رفتن به مدرسه منع کرد؛ اما پس از واکنش‌های تند داخلی و خارجی، تنها به دختران دانش‌آموز از کلاس اول تا ششم اجازه داد به مدرسه بروند و در نزدیک به ۹ ماهی که از سلطه این گروه بر افغانستان می‌گذرد، دختران از کلاس هفتم تا دوازدهم نتوانسته‌اند به تحصیل ادامه دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در حال حاضر به‌دلیل بستن مدارس دخترانه بالاتر از کلاس ششم از طرف جامعه جهانی، نهادهای بین‌المللی، نهادهای مدافع حقوق بشر، به‌ویژه مدافعان حقوق زنان، علمای دینی و مردم افغانستان تحت‌ فشار است. با وجودی که دانش‌آموزان و معلمان در شهرهای مختلف افغانستان بارها به بسته‌ماندن مدارس دخترانه اعتراض کرده‌اند، طالبان همچنان بی‌توجه به اعتراض‌ها به این روال ادامه داده است.

یاسمین، دانش‌آموز کلاس دهم در یکی از مدارس کابل، یکی از دخترانی است که از تحصیل محروم مانده است. او از وعده‌‌ برگزاری نشست علمای دینی برای بازگشایی مدارس دختران خرسند است، اما فضای اختناق و خفقان حاکم بر مدارس دخترانه او را ناامید می‌کند. او به ایندیپندنت فارسی گفت: «متاسفانه شماری زیادی از آموزگاران ما از افغانستان خارج شدند و دانش‌آموزان زیادی نیز مدارس را ترک کرده‌اند. بازشدن مدارس خوب است، اما در چنین وضعیتی، فکر نکنم دختران بتوانند با خشنودی و آرامش به تحصیل ادامه دهند، چون همه احساس ترس و ناامیدی دارند.»

نوریه، یک دانش‌آموز دیگر، نیز از وضعیت مشابهی ابراز ناراحتی می‌کند. او توضیح می‌دهد: «درس و تحصیل زمانی خوب است که طالبان به تمام حقوق دختران و زنان احترام بگذارد و اجازه دهد زنان و دختران از استعدادهایی که دارند استفاده کنند، اما اکنون زنان باسواد زیادی خانه‌نشین‌اند و نمی‌تواننند کار کنند. طالبان باید به معنای واقعی کلمه به حقوق زنان احترام بگذارد و اجازه بدهد که زنان باسواد هم کار کنند؛ آن زمان است که درس و تحصیل لذت خواهد داشت، نه اکنون که زنان حق کار در بیرون از خانه را ندارند.»

در تازه‌ترین مورد از اعتراض‌های جهانی علیه تصمیم طالبان برای بسته نگه‌داشتن مدارس دخترانه، نماینده نروژ در سازمان ملل متحد جلسه‌ای در این زمینه برگزار کرد. دفتر نمایندگی نروژ در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه، در توییتی نوشت که نشستی را با شماری از فعالان حقوق بشر و اعضای شورای امنیت سازمان ملل برگزار کرده که هدف آن بحث درباره اوضاع افغانستان و لزوم باز شدن هرچه سریع‌تر مدارس به روی همه دختران بوده است.