سفر اعلام نشده رئیس سازمان «سیا» به عربستان سعودی

رئیس سیا در سفری از پیش اعلام نشده، ماه گذشته در جده مهمان شاهزاده محمد بن سلمان بود

وال‌استریت‌ژورنال به نقل از یک مقام پیشین آمریکا نوشت، در حال حاضر «کاخ سفید» تلاش می‌کند یک مقام آمریکایی بیابد که مقام‌های عربستان سعودی به حرف‌های او گوش کنند - Kevin Dietsch / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

ویلیام برنز، رئیس «سیا»، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، ماه گذشته برای دیدار و گفت‌وگو با شاهزاده محمد بن سلمان به عربستان سعودی رفت.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت در گزارشی نوشت این دیدار از پیش اعلام نشده، در میانه ماه میلادی گذشته در جده انجام شده است.

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، جزئیات گفت‌وگوهای این سفر در دسترس نیست؛ اما به نظر می‌رسد «حمله روسیه به اوکراین»، «میزان تولید نفت عربستان سعودی»، «توافق هسته‌ای با ایران» و «جنگ در یمن»، از محورهای اصلی گفت‌وگو‌ها بوده است.

یک مقام‌ دولتی آمریکا، بدون ذکر نام، درباره دیدار رئيس «سیا» با شاهزاده محمد بن سلمان گفت: گفت‌وگوهای خوبی انجام شد و لحن طرف‌ها بهتری از صحبت‌های پیشین بود.

برنز معاون سابق وزیر خارجه آمریکا است. او زبان عربی می‌داند و پیشتر در کشورهای خاورمیانه مسئولیت‌های متعددی داشته است.

برنز در دولت باراک اوباما، رئيس جمهوری اسبق ایالات متحده، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده آمریکا بود که پیش از توافق هسته‌ای «برجام»، در سال ۲۰۱۵، توانست مجموعه مذاکراتی را به طور مخفیانه با نمایندگان ایران پیش ببرد.

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، در حالی به عربستان سعودی سفر کرده که روابط واشنگتن و ریاض در پایین‌ترین سطح خود در دهه‌های اخیر قرار دارد.

وال‌استریت‌ژورنال در بخش دیگری از گزارش روز سه‌‌شنبه خود می‌نویسد هم‌‌اکنون مقام‌های دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، نگران این هستند که در میانه بحران اوکراین، ریاض بیشتر با چین و روسیه همسو شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، کاخ سفید تاکید کرده است که دولت بایدن، کماکان به حمایت از عربستان سعودی، در راستای دفاع سرزمینی از خود، مشخصا در برابر حوثی‌های یمن، گروه شیعی مورد حمایت ایران، پایبند است.

وال‌استریت‌ژورنال در بخش دیگری از گزارش روز سه‌شنبه خود، به نقل از کریستن فونتنروز، مدیر ارشد پیشین شورای امنیت ملی ایالات متحده در امور کشورهای خلیج فارس، نوشت «کاخ سفید» در حال حاضر تلاش می‌کند یک مقام آمریکایی بیابد که مقام‌های عربستان سعودی به حرف‌های او گوش دهند.

سفارت عربستان سعودی در واشنگتن، اول اردیبهشت‌ماه، با صدور بیانیه‌ای نسبت به انتشار برخی گزارش‌ها، از تیرگی روابط واشنگتن و ریاض، واکنش نشان داد و این گزارش‌ها را تکذیب کرد.

طی هفته‌های گذشته، علاوه بر گزارش اخیر روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، خبرگزاری بلومبرگ و برخی دیگر از رسانه‌های آمریکایی، گزارش‌هایی از سردی روابط ریاض و واشنگتن منتشر کردند.

 به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، سخنگوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از اظهار نظر درباره سفرهای برنز به عربستان سعودی خودداری کرد. مقام‌های سعودی نیز هنوز واکنشی به گزارش روز سه‌شنبه وال‌استریت‌ژورنال مبنی سفر اعلام‌نشده رئيس «سیا» به جده نشان نداده‌اند.

بیشتر از جهان