بیانیه مسکو: اسرائیل از «رژیم نئونازی در کی‌یف» حمایت می‌کند

روابط روسیه و اسرائيل در هفته‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای تیره شده است

روسیه در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائيل، را به اظهارات ضدتاریخی متهم کرد-MAXIM SHIPENKOV / POOL / AFP

پس از سخنان جنجالی سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، درباره هولوکاست و افزایش تنش‌ها بین مسکو و اورشلیم، وزارت امور خارجه روسیه در مواضع جدیدی اعلام کرد که اسرائیل از «رژیم نئونازی» در اوکراین حمایت می‌کند.

به گزارش تایمز اسرائيل، روسیه در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائيل، را به اظهارات ضدتاریخی متهم کرد و گفت: «چنین اظهاراتی تا حد زیادی توضیح می‌دهد که چرا دولت کنونی اسرائیل از رژیم نئونازی در کی‌یف حمایت می‌کند.» در این بیانیه به «نمونه‌هایی از همکاری بین یهودیان و نازی‌ها» در جریان هولوکاست اشاره شد.

وزارت خارجه روسیه مدعی شد در حالی که در جریان هولوکاست «برخی یهودیان مجبور به شرکت در جنایات شدند»، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری یهودی اوکراین، «این کار را کاملا آگاهانه و داوطلبانه انجام می‌دهد». در این بیانیه همچنین ادعا شده است که اوکراین در حال حاضر «افراطی‌ترین یهودی‌ستیزی» را انجام می‌دهد.

مسکو زلنسکی را متهم کرد که «پشت اصل و ریشه خود پنهان شده است»، در حالی که با نئونازی‌ها و «وارثان معنوی و خونی جلادان مردمش» همدست است.
اسرائیل همراه با بسیاری از کشورهای غربی به‌شدت از گفته‌های لاوروف مبنی بر اینکه «هیتلر خون یهودی دارد» و «بعضی از بدترین یهودی‌ستیزان خودشان یهودی‌اند» انتقاد کرده است.

لاوروف این سخنان را در مصاحبه با یک خبرگزاری ایتالیایی در حالی بیان کرد که به‌منظور توجیه حمله روسیه به اوکراین، از تلاش برای «نازی‌زدایی» کشوری تحت رهبری یک رئیس‌جمهوری یهودی سخن گفت.

زلنسکی در واکنش به این سخنان لاوروف گفت: «این سخنان به این معنا است که دیپلمات ارشد روسیه یهودیان را به‌خاطر جنایات نازی‌ها مقصر می‌داند.»
پس از این که یائیر لاپید گفته‌های روسیه را غیر قابل بخشش خواند، آناتولی ویکتوروف، سفیر روسیه در اسرائیل، به وزارت امور خارجه احضار شد. وزیر امور خارجه اسرائيل گفت که دولت روسیه باید از یهودیان و قربانیان هولوکاست به‌خاطر اظهارات لاوروف عذرخواهی کند.

روابط روسیه و اسرائيل در هفته‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای تیره شده است. با این حال در بیانیه بعدی مسکو، از عذرخواهی خبری نبود و لفاظی بین کشورها را تشدید کرد.

در اوایل تهاجم روسیه به اوکراین، اسرائیل به‌دنبال برقراری یک ارتباط دیپلماتیک بین مسکو و کی‌یف بود و با حفظ روابطش با هر دو کشور درباره میانجی‌گری مذاکرات پیشنهاد داد. با این حال، به‌تازگی اورشلیم به حمایت از اوکراین رو آورده و روسیه را به‌دلیل ارتکاب جنایت‌های جنگی آشکار محکوم کرده است.

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائيل، در یک مصاحبه‌ رادیویی گفت که مقصر دانستن یهودیان به‌خاطر هولوکاست نابخشودنی است. او گفت: «هیتلر یهودی نبود و یهودیان پدربزرگ من را در ماوتهاوزن نکشتند، نازی‌ها بودند که این کار را کردند. این مقایسه‌ یهودی‌ها با نازی‌ها نابخشودنی و خشم‌بر‌انگیز است.» او افزود که لازم است روسیه از یهودیان عذرخواهی کند و به لاوروف پیشنهاد کرد که به جای انتشار شایعات یهودی‌ستیزانه دروغین، تاریخ بخواند.

در همین حال به گزارش هاآرتص، اسرائیل در حال بررسی گسترش کمک‌های نظامی خود به اوکراین است.

پس از هفته‌ها امتناع از ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین، اسرائیل به‌تازگی سیاست خود را تغییر داده است. این کشور ابتدا با ارسال کلاه ایمنی و جلیقه برای کارکنان اورژانس در اوکراین موافقت کرد و هفته گذشته یک نماینده رسمی وزارت دفاع را به مذاکرات تحت رهبری ایالات متحده در آلمان در مورد تجهیز اوکراین فرستاد.

به گفته یک مقام دیپلماتیک، اسرائیل ارسال تسلیحات تهاجمی یا فناوری دفاعی پیشرفته مانند سیستم ضدموشکی گنبد آهنین را در نظر نخواهد گرفت، اما تلاش می‌کند تجهیزاتی را بیابد که بتوان بدون ایجاد بحران با مسکو به اوکراین اهدا کرد.

ویکتوروف، سفیر روسیه، ماه گذشته گفت که اگر اسرائیل تجهیزات نظامی به اوکراین بدهد، مسکو به این اقدام پاسخ خواهد داد.

مسکو بارها برای توجیه تهاجم خود به اوکراین ادعا کرده است که برای مقابله با نیروهای نئونازی در این کشور تلاش می‌کند، چیزی که بیشتر کشورهای غربی آن را رد می‌کنند.

بیشتر از جهان