سطح تشعشعات در مرکز اتمی چرنوبیل غیرعادی است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: اشغال نظامی چرنوبیل، یک اقدام بسیار بسیار خطرناک بود

به گفته کارکنان مرکز اتمی چرنوبیل، سربازان روسیه، بدون حفاظ در جنگل سرخ، آلوده‌ترین ناحیه رادیواکتیو در منطقه، رانندگی کردند و ابرهای غبار رادیواکتیو را به هوا پراکندند - Sergei SUPINSKY / AFP

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سطح تشعشعات در مرکز اتمی «چرنوبیل» را غیرعادی توصیف کرد.

گروسی روز سه‌شنبه، ششم اردیبهشت در جریان بازدید از مرکز هسته‌ای «چرنوبیل»، در سالگرد فاجعه‌ اتمی سال ۱۹۸۶، گفت: سطح تشعشعات رادیواکتیو مرکز «غیرعادی» است و ما این موضوع را به طور روزانه پی‌گیری می‌کنیم.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به نقل از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت، اشغال نظامی این مرکز، یک اقدام «بسیار خطرناک» بود.

به گفته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، انتقال تجهیزات سنگین نظامی به مرکز اتمی چرنوبیل، یک اقدام غیرعادی و بسیار بسیار پرخطر بود.

نیروهای ارتش روسیه، در ۲۴ فوریه، در نخستین روز حمله به اوکراین، مرکز اتمی چرنوبیل را تصرف کردند و شمار زیادی از کارمندان این مرکز در محل بازداشت شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرکز اتمی «چرنوبیل»، تا روزهای آخر ماه مارس، نیمه فروردین‌ماه، در اشغال نیروی‌های نظامی روسیه بود.

پس از اشغال نیروهای روسی، مقام‌های اوکراینی بارهای نسبت به امنیت مرکز ابراز نگرانی کردند.

پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از برخی کارکنان این مرکز نوشت بود: سربازان روس بدون حفاظ در برابر تشعشع، در جنگل سرخ، آلوده‌ترین ناحیه رادیواکتیو منطقه اطراف چرنوبیل، رانندگی کردند و ابرهای غبار رادیواکتیو را به هوا پراکندند.

۳۶ سال پیش، در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶، نیروگاه اتمی «چرنوبیل»، در شمال اوکراین، به دنبال «زنجیره‌ای از واکنش‌های هسته‌ای کنترل نشده»، دچار حادثه شد.

مقام‌های وقت اتحاد جماهیر شوروی، در ابتدا بروز حادثه در مرکز اتمی «چرنوبیل» را پنهان کردند و سپس درباره ابعاد، پیامدها و خطرهای آن دروغ گفتند.

تنها چند روز پس از حادثه در نیروگاه اتمی چرنوبیل، مقام‌های سوئد، دانمارک، فنلاند، و نروژ نسبت به سطح بالا و غیرعادی تشعشعات رادیو اکتیو هشدار دادند. اما مقام‌های وقت شوروی، تمامی این گزارش‌های را تکذیب کردند.

در جریان حادثه اتمی چرنوبیل، صدها تن از مردم محلی جان خود را از دست دادند و در نهایت، ۳۵۰ هزار نفر تا شعاع ۳۰ کیلومتری اطراف نیروگاه تخلیه شدند. آخرین راکتور نیروگاه اتمی چرنوبیل در سال ۲۰۰۰ خاموش شد.

بیشتر از جهان