علی خامنه‌ای: «نباید به منطقه خود قناعت کنیم»

درخواست رهبر ایران از فرماندهان سپاه برای دخالت بیشتر در منطقه

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران. عکس از وب‌سایت الف

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران دستورات جدیدی وضع کرد و مواضع تازه‌ای در خصوص برنامه هسته‌ای و هم‌چنین امکان گفت‌وگوهای مجدد با دنیا را مطرح کرد. سخنانی که با توجه به موقعیت پیچیده ایران در این ایام در صحنه سیاست خارجی می‌تواند اهمیت بیشتری از قبل داشته باشد. 

خامنه‌ای که برای اعضای مجمع عالی فرماندهان سپاه پاسداران سخنرانی می‌کرد در مهم‌ترین بخش از حرف‌های خود به گونه‌ای مواضع سیاست خارجی را برای این نیروی نظامی تشریح کرد. خامنه‌ای خطاب به سپاهیان و با تاکید بر این نکته که نگاه فرامرزی سپاه باید تقویت شود گفت: «نباید قناعت کنیم به منطقه خودمان و با انتخاب یک چهاردیواری، کاری به تهدید‌های پشت مرز‌ها نداشته باشیم. نگاه وسیع فرامرزی که مسئولیتش با سپاه است، عمق راهبردی کشور است و گاهی از واجب‌ترین واجبات هم لازم‌تر می‌شود، اما برخی متوجه این مسئله نیستند».

این بخش از سخنان امروز رهبر جمهوری اسلامی از آن جهت اهمیت دارد که در حقیقت تبیین راهبرد دخالت‌های جمهوری اسلامی در منطقه است. دخالت‌هایی که همواره مقامات دولتی در ایران آن را رد می‌کنند و تاکید دارند که جمهوری اسلامی در هیچ‌یک از کشورهای همسایه و درگیر جنگ، دخالت نظامی ندارد. به عنوان نمونه همین دیروز بود که محمد باقری، رئیس‌ستادکل نیروهای‌مسلح در مصاحبه با شبکه چینی «فونیکس» گفته بود: «در عراق و سوریه ما با درخواست دولت‌های رسمی و مستقر این کشور‌ها کمک‌های مستشاری و تسلیحاتی و تجهیزاتی کردیم و قرارداد بستیم. مسئول این‌ها هم سپاه پاسداران بود که البته ارتش هم در برخی موارد به آن کمک کرد. ولی یمن متفاوت است. یمن در محاصره کامل است و حتی نمی‌توان به آن‌جا دارو فرستاد؛ بنابراین ادعای فرستادن موشک‌های چند متری ایرانی به یمن دروغ است. ما به ارتش مردمی یمن کمک‌های مستشاری و فکری می‌کنیم و مسئول این کار، سپاه است و تا آخر هم کنار مردم یمن می‌ایستیم».

تهییج و تحریک نیروهای سپاهی و فرماندهان این نیروی قدرتمند و ثروتمند در جمهوری اسلامی که به زعم خیلی‌ها گرداننده امور اصلی کشور نیز هست، می‌تواند گویای این نکته باشد که سیاست علی خامنه‌ای نه سیاستی مبتنی بر گفت‌وگو بلکه سیاستی مبتنی بر قدرت و رجزخوانی نظامی‌ست. 

خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود در جمع سپاهیان و با اشاره به بحث‌ها پیرامون امکان مذاکره با جهان و در راس آن آمریکا ادعا کرد: «آن‌ها برای وادار کردن رئیس جمهور کشورمان به ملاقات، به التماس هم افتادند و رفقای اروپایی را هم به کمک خواستند، اما نتوانستند و تا این ساعت فشار حداکثری شکست خورده و بنده قاطعانه می‌گویم که تا آخر هم در این فشار حداکثری شکست خواهند خورد».

بنا به ادعای علی خامنه‌ای «جمهوری اسلامی از آغاز شکل گیری خود با نظام سلطه مقابله کرده و از این پس نیز مطلقاً تسلیم زورگویان جهانی نمی‌شود و راه انقلابی گری و مقابله با سلطه گران را قطعاً ادامه خواهد داد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بخش دیگری از سخنان خامنه‌ای که توجه زیادی به خود جلب کرد جایی بود که رهبر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران، بر ضرورت کم کردن از تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی تاکید کرد و گفت: «کاهش تعهدات هسته‌ای که مسئولیت آن بر عهده سازمان انرژی اتمی است، باید همانگونه که دولت اعلام کرده با جدیت کامل و به صورت دقیق و جامع ادامه یابد تا به نتیجه مطلوب برسد و قطعاً هم به نتیجه خواهد رسید».

کاهش تعهدات هسته‌ای ایران دقیقا همان نکته‌ای‌ست که سه کشور اروپایی را برآن داشت تا به ایران هشدار دهند که در صورت ادامه کاهش تعهدات هسته‌ای از توافق برجام بیرون خواهند آمد. علی خامنه‌ای با اشاره به همین موضوع و اشاره به اتحاد آمریکا و اروپا در برخورد با ایران  مدعی شد که «آمریکایی‌ها اخیراً با کمک رفقای اروپایی‌شان برای ملاقات با رئیس جمهور کشورمان و ایجاد یک حالت نمایشی از شکست ایران، تلاشی بی‌نتیجه کردند، اما ایران با جدیت و قاطعیت و تا رسیدن به نتیجه مطلوب به کاهش تعهدات هسته‌ای ادامه خواهد داد».

صحبت‌های امروز علی خامنه‌ای البته محدود به این موضوعات نبود و بخش‌های زیادی از سخنان شخص اول جمهوری اسلامی در تمجید و تعریف از سپاه بود. شاید گویاترین جمله خامنه‌ای وقتی بود که گفت «من از سپاه صددرصد راضی هستم». جمله‌ای که هیچ‌گاه چنین صریح درباره دیگر بخش‌های نظام از زبان شخص اول مملکت شنیده نشده بود. در حقیقت رابطه نزدیک بیت رهبری با سپاه نشانه واضحی‌ست که مسئولیت اصلی تبیین سیاست‌های رهبر جمهوری اسلامی سپاه است و بس. 

بیشتر از