بودجه ۹۵ میلیارد تومانی «حساب ۱۰۰ امام» حذف شد

اختصاص بیش از سه هزار میلیارد تومان قیر رایگان به بنیاد مسکن «انقلاب اسلامی»

حساب بانکی شماره ۱۰۰ یا «حساب ۱۰۰ امام» سال ۱۳۵۸ در پی دستور روح‌الله خمینی و با هدف «خانه سازی برای مستضعفان» افتتاح شد. عکس: ایلنا

مجلس با حذف بودجه ۹۵ میلیارد تومانی «حساب ۱۰۰ امام»، به بنیاد مسکن «انقلاب اسلامی» به عنوان دارنده این حساب، معادل سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان «قیر رایگان» اختصاص داد.

دولت ابراهیم رئیسی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ برای این نهاد هم‌چون سال‌های گذشته ردیف بودجه مستقلی در نظر گرفته بود که این ردیف با رای نمایندگان مجلس حذف شد.

اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن «انقلاب اسلامی» روز جمعه ۲۶ فروردین گفت در پی این تصمیم مجلس، «موجودی حساب ۱۰۰ امام صفر» شده است.

براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ وزارت نفت موظف به تامین ماده اولیه تولید «قیر» برخی نهادها و دستگاه‌ها تا سقف ۱۹ هزار میلیارد تومان شده است.

 سهم بنیاد مسکن «انقلاب اسلامی» با ۲۰ درصد، دومین سهم پس از وزارت راه و شهرسازی با ۴۸ درصد، در این قانون است.

محمدرضا شاملو، معاون عمران روستایی این بنیاد، معادل نقدی این میزان ماده اولیه اختصاص یافته برای تولید قیر در سال ۱۴۰۱ را سه هزار میلیارد و ۸۰۰  میلیون تومان اعلام کرده است.

شاملو گفت سال ۱۴۰۰ «به بنیاد مسکن معادل سه هزار میلیارد تومان قیر اختصاص» یافته بود.

اختصاص قیر رایگان برای برخی دستگاه‌های اجرایی با هدف تکمیل طرح‌های عمرانی و تامین بودجه مورد نیاز آنها چند سالی می‌شود با حواشی زیادی همراه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تصمیم جنجال‌برانگیز به فساد در برخی دستگاه‌های اجرایی دامنه زده است، به طوری که برخی از آنها سهمیه را پس از دریافت در بازار آزاد می‌فروشند.

تحویل قیر به پیمانکار پس از اتمام پروژه به منظور تسویه حساب، از دیگر تخلفات دستگاه‌های اجرایی در این زمینه گزارش شده است.

خبرگزاری مهر سال ۱۳۹۹ گزارش داده بود بخش بزرگی از این محموله‌های اختصاص یافته به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود.

سال ۱۳۹۲ به دلیل نیمه‌کاره ماندن طرح‌های عمرانی به دلیل کمبود اعتبارات ناشی از کسری بودجه دولت، طرح تحویل قیر رایگان به پیمانکاران در دستور کار دولت قرار گرفت.

براساس این طرح در سال نخست نیم میلیون تن و در سال‌های ۹۵ و ۹۶ نیز حدود دو میلیون تن قیر رایگان به پیمانکاران و دستگاه‌های اجرایی تحویل داده شد که این رقم در سال ۹۷ و ۹۸ به چهار میلیون تن رسید.

گزارش تفریغ بودجه سالانه و پرونده‌های قضایی در ارتباط با فساد برخی مدیران دستگاه‌های اجرای، حکایت از تخلفات گسترده در این حوزه دارد.

بررسی اطلاعاتی و قضایی مستندات پرونده‌های موجود هم نشان می‌دد که «تبانی برخی مدیران دولتی با پیمانکاران و سندسازی به‌منظور دریافت قیر رایگان باعث نیمه‌کاره رها شدن طرح‌های عمرانی و تحمیل هزینه‌های گزاف به دولت شده است.»

همین مسائل سبب شد تا دولت در لایحه بودجه پیشنهادی ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، بند مرتبط با عرضه قیر رایگان را حذف کند، اما این موضوع به اصرار برخی نمایندگان در کمیسیون تلفیق به صحن علنی مجلس آمد و سرانجام تصویب شد.

حساب بانکی شماره ۱۰۰ که به نام «حساب ۱۰۰ امام» شناخته می‌شود، در پی دستور روح‌الله خمینی و با هدف «خانه سازی برای مستضعفان» افتتاح شده است.

پس از افتتاح این حساب، تشکیلاتی به نام «بنیاد مسکن انقلاب اسلامی» شکل گرفت تا مسکن «اقشار مستضعف» را تامین کند و به تدریج دامنه فعالیت‌های این بنیاد گسترش یافت و به برخی فعالیت‌‌‌های عمرانی در روستاها رسید.

بیشتر از اقتصاد