پلیس خواهان ایجاد «در پشتی» در واتساپ است

فیسبوک: مخالف این اقدام دولت هستیم؛ ناقض حریم خصوصی و امنیت است

pixabay

طبق گزارش‌های خبری بر اساس پیمان جدیدی بین بریتانیا و ایالات متحده، فیسبوک مجبور خواهد بود پیام‌های رمزگذاری شده‌ واتساپی را در دسترس پلیس بگذارد.

طبق گزارش بلومبرگ و تایمز این پیمان که پیش‌بینی کرده‌اند در ماه اکتبر به امضاء برسد شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی را ملزم می‌کند برای یاری‌رسانی به تحقیقات پلیس در برنامه‌های پیام‌رسانی «در پشتی» تعبیه کنند. عقد این پیمان جدید که شامل کارپایه‌ پیام‌رسانی فیسبوک هم می‌شود به معنای آن است که پلیس می‌تواند دسترسی به پیام‌های خصوصی تمامی متهمان به جرایم جدی مثل تروریسم یا بیماران روانی که میل جنسی به کوکان دارند را با صدور حکمی درخواست کند.

در برنامه‌ واتساپ که متعلق به فیسبوک است از سال ۲۰۱۶ «تمامی شکل‌های ارتباط» را از مبدا تا مقصد آن‌ها رمزبندی می‌کنند تا کسی غیر از فرستنده و گیرنده‌ پیام‌ها و تصاویر قادر به مشاهده‌ آن‌ها نباشد.

برای آن که پلیس بتواند به پیام‌های واتساپی دسترسی یابد فیسبوک باید چگونگی ارسال و دریافت پیام‌ها را به تمامی بازطراحی کند و زیر تمامی قول‌هایی بزند که راجع به رعایت حریم خصوصی به کاربران داده است.

درهای پشتی امنیتی اساساً نقش درگاه‌های دسترسی مخفی را ایفا می‌کنند و شرکت‌های رسانه‌ اجتماعی و نیروی انتظامی می‌توانند در همین درگاه‌ها با کلیدهایی که در اختیار دارند داده‌های ارسالی و دریافتی کاربران برنامه‌های پیام‌رسانی را رمزگشایی کنند.

هواداران حریم خصوصی می‌گویند ارایه کردن چنین ابزارهایی راه سوء‌استفاده را برای نفوذگرها یا حتی کارمندان خود شرکت‌ها یا مؤسسات نیروی انتظامی باز می‌گذارد و آسیب‌رسان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی انواع رسوایی‌هایی که با نقض حریم خصوصی و سوء‌استفاده از داده‌های کاربران رخ داد مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک در اوایل امسال خبر از «دیدگاه» جدیدی در این شرکت داد که طبق آن در تمامی محصولات این شبکه‌ اجتماعی محوریت با حریم خصوصی است.

زاگربرگ در همان زمان در مطلبی در وب‌نوشت خود اعلام کرد: «وجود حریم خصوصی به مردم آزادی می‌دهد که خودشان باشند و طبیعی‌تر ارتباط برقرار کنند و به همین دلیل است که شبکه‌های اجتماعی را ساختیم».

فیسبوک در واکنش به اخبار اخیر همچنان پشتیبان اظهارات زاکربرگ است که گفته است حریم خصوصی یعنی حقوق بشر و نباید آن را نقض کنند.

سخن‌گوی فیسبوک گفت: «به باور ما مکالمه‌ خصوصی در فضای مجازی حق مردم است. با رمزگذاری ارتباطات از مبداء تا مقصد است که می‌توان به حفاظت از چنین حقی کمک کرد و در ارایه‌ خدمات هر روزه به بیش از یک میلیارد نفر نقش بنیادی دارد. با اقدام دولت برای ایجاد در پشتی مخالف هستیم چون ناقض حریم خصوصی و امنیت کاربران ما در همه‌ جا است».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان