«ناوگان ارواح» ایرانی ۲۲ میلیارد دلار نفت غیرقانونی به چین فرستاد

به نظر می‌رسد جو بایدن چشم خود را بر اقدامات ایران برای دور زدن تحریم‌ها بسته است

تجارت غیرقانونی نفت ایران در دولت بایدن رونق گرفت - naftonline

«ناوگان کشتی‌های ارواح» ایران از سال ۲۰۲۱ دست‌کم ۲۲ میلیارد دلار نفت غیرقانونی به چین منتقل کرده است. چنین انتقالی که برای رژیم تندرو جمهوری اسلامی ایران یک منبع اصلی کسب درآمد فراهم کرده، باعث شده است اجرای ضعیف تحریم‌های ایران در دولت بایدن بیش از پیش زیر سوال برود.

به گزارش واشنگتن فری بیکن، بر اساس اطلاعات جدیدی که سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (UANI) منتشر کرد، ناوگان نفتکش‌های غیرقانونی تنها در سه ماه اول سال ۲۰۲۲ به طور متوسط روزانه ۸۲۹ هزار و ۲۶۰ بشکه نفت از ایران به چین ارسال کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که از زمان شروع به کار جو بایدن در مقام ریاست‌جمهوری آمریکا، در مجموع ۳۳۷ میلیون و ۸۸۲ هزار و ۵۲۰ بشکه نفت غیرقانونی به ارزش تقریبی ۲۲ میلیارد دلار به پکن رسیده است.

به گزارش سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای، ناوگان ایران متشکل از ۱۸۲ کشتی با مالکیت و پرچم خارجی است. این کشتی‌ها به عنوان «آرمادای ارواح» تهران شناخته می‌شوند؛ زیرا اغلب موقعیت خود را در دریا مبهم می‌کنند و بر خلاف قوانین دریایی، ردیاب‌هایشان را خاموش می‌کنند تا شناسایی نشوند.

تجارت غیرقانونی نفت ایران که در دولت بایدن رونق گرفت، این شائبه را تقویت می‌کند که ایالات متحده چشم خود را بر اجرای تحریم‌ها بسته است تا به عنوان بخشی از تلاش دیپلماتیک برای احیای توافق هسته‌ای، حسن نیت خود را به تهران نشان دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناوگان غیرقانونی انتقال نفت ایران از چهار فروند از فعال‌ترین کشتی‌های ناوگان ایران به نام‌های VIGOR، VIRGO، HORNET و BERG 1 است که شرکت «ناوبری آتلانتیک» آن‌ها را هدایت می‌کند. ناوبری آتلانتیک هم یک شرکت مستقر در هند است و با نهادهایی که ایالات متحده به دلیل حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تحریم کرده است، ارتباط دارد.

کلر جونگمن، از سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای، در این زمینه می‌گوید: «چهار کشتی تحت اداره ناوبری آتلانتیک بیش از ۱۹ میلیون بشکه نفت ایران به ارزش تقریبی یک میلیارد دلار را به چین انتقال دادند. این پول به رژیم ایران اجازه می‌دهد منابع مالی برای فعالیت‌های تروریستی خود را تامین کند.»

به گفته او، بین این کشتی‌ها و نهادهای تحریم‌شده ایرانی روابط روشنی وجود دارد و برای اینکه دولت بایدن چشم خود را بر این موضوع ببندد، نمی‌توان هیچ دلیل موجهی یافت.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره این موضوع به واشنگتن فری بیکن گفت که این وزارتخانه از صادرات غیرقانونی نفت ایران به چین آگاه است و «تحریم‌ها تا زمانی که لغو نشده‌اند، به قوت خود باقی خواهند ماند، بنابراین به هر گونه تلاش برای فرار از تحریم‌ها رسیدگی می‌شود».

با این حال جدیدترین اطلاعات در مورد این کشتی‌ها و صاحبان آن‌ها شبکه‌ای درهم‌تنیده‌ از شرکت‌ها را نشان می‌دهد که تشخیص این را که دقیقا چه کسی مسئول آن‌ها است و چگونه باید علیه این موضوع اقدام کرد، برای مقا‌م‌های آمریکایی دشوار می‌کند.

مدیر ناوبری آتلانتیک شخصی به نام ویجی کومار میشرا است. او در دو شرکت کشتیرانی دیگر به نام‌های «وانیا شیپ منیجمنت» (Vaniya Ship Management) و «۱۲ دگری شیپ منیجمنت» 12Degree Ship Management نیز که ایالات متحده تحریم کرده است، فعالیت دارد.

هر دو این شرکت‌ها در سپتامبر ۲۰۱۹ به دلیل همکاری با یک نهاد مرتبط با ایران به نام «گروه مهدی» تحت تحریم قرار گرفتند. بر اساس تحقیقات سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای، گروه مهدی را شخصی به نام علی ظهیرمهدی اداره می‌کند و ایالات متحده او را به عنوان فردی که حامی مالی سپاه پاسداران است، معرفی می‌کند.

سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای مستقر در نیویورک، یک سازمان غیرحزبی و غیرانتفاعی است که تلاش می‌کند از دستیابی ایران به سلاح‌ هسته‌ای جلوگیری کند. این سازمان نظارتی و دیده‌بانی خبر داده است که در آینده، اطلاعات بیشتری را در زمینه فرار جمهوری اسلامی ایران از تحریم‌ها منتشر می‌کند.