حمله با چاقو به طلبه‌ها در مشهد؛ «یک نفر کشته شد و حال دو نفر وخیم است»

حمله به طلبه‌های شیعه در مشهد، دو روز پس از کشتن دو طلبه سنی در استان گلستان صورت گرفت

عکس از کانال توییتر خیبرنیوز

رسانه‌های داخل ایران گزارش می‌دهند در جریان حمله یک فرد با چاقو به سه طلبه در صحن حرم امام هشتم شیعیان، یکی از این روحانیون کشته شده و دو نفر دیگر در بیمارستان بستری هستند.

آستان قدس رضوی، پیشتر خبر داده بود که فرد ضارب دستگیر شده است.

با این حال، هیچ توضیحی در باره مهاجم داده نشده و تنها گفته شده است که «موضوع تا حصول نتیجه و شناسایی دیگر عوامل پیگیری می‌شود.»

خبرگزاری فارس نیز به نقل از دادستان مشهد از دستگیری چهار نفر دیگر در همین ارتباط خبر داده اما نامی از بازداشت‌شدگان نبرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا، این سه طلبه، از «طلاب جهادی» بوده‌اند و قرار بوده امروز در جلسه گروه‌های جهادی حاشیه شهر مشهد شرکت کنند.

براساس گزارش‌های منتشرشده، حمله ساعت دو بعداز ظهر به وقت مشهد در صحن «پیامبر اعظم حرم امام رضا» رخ داده است.

ایرنا نام طلبه کشته شده را محمد اصلانی ذکر کرده و افزوده است طلبه دیگر به نام محسن پاکدامن پس از جراحی در بخش مراقب‌های ویژه بستری شده و طلبه سوم با نام محمدصادق دارایی همچنان در اتاق عمل است.

خبر حمله با چاقو به سه طلبه شیعه در مشهد دو روز پس از آن منتشر شد که دو طلبه سنی، در استان گلستان هدف سلاح گرم قرار گرفتند و جان خود را از دست دادند.

افزایش مهاجرت به مشهد و حاشیه‌نشیان سنی در این شهر، سال‌هاست که مایه دغدغه و نگرانی رهبران جمهوری اسلامی و در راس آنان علی خامنه‌ای شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی‌رغم تاکید جمهوری اسلامی بر وحدت شیعه و سنی، مشهد یکی از صحنه‌های اصلی مواجهه خشونت‌بار حکومت با مسلمانان اهل تسنن بوده است. جمهوری اسلامی، همزمان اقدامات گسترده‌ای را برای تقویت حضور شیعیان و حفظ برتری آنان در استان‌ خراسان رضوی انجام داده است.

در سال‌های گذشته، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید و احمد علم‌الهدی، رئیس تولیت آستان قدس رضوی و نماینده علی خامنه‌ای در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، در راس این فعالیت‌ها حضور داشته‌اند.

اظهارات و اقدامات علم‌الهدی غالبا با واکنش‌ها و جنجال‌ همراه می‌شود تا آنجا که عده‌ای از خودمختاری استان خراسان رضوی در برخی حوزه‌ها، از جمله حوزه‌های مربوط به فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی شهروندان و به ویژه زنان در این استان سخن می‌گویند.

در تازه‌ترین نمونه، برخورد خشونت‌بار با زنانی که روز پنجم فروردین خواستار حضور در ورزشگاه برای تماشای بازی تیم‌های ملی ایران و لبنان بودند، و استفاده نیروی انتظامی از اسپری فلفل در برخورد با زنان، با واکنش گسترده منفی در سراسر کشور روبه رو شده است.