یک سرباز سپاه در کرج خودکشی کرد

اول فروردین ماه امسال نیز یک سرباز در بوشهر چهار سرباز دیگر را کشت

قانون «سربازی اجباری» بیش از ۹۰ سال است با وجود انتقاد و اعترا‌ض‌های فراوان همچنان در ایران به اجرا گذاشته می‌شود-خبرگزاری مهر

گزارش‌ها از خودکشی یک سرباز در پادگان «فتح» هوانیروز سپاه پاسداران در کرج حکایت دارد.

سایت «نسیم‌ آنلاین» خبر خودکشی این سرباز را منتشر و علت آن را «اعمال اضافه خدمت در روزهای پایانی خدمت و عدم اجازه برای ترک پادگان» اعلام کرد.

دوره سربازی این جوان آن‌طور که اعلام شده قرار بود ۲۰ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ به پایان برسد.

آسیب‌های ناشی از اجرای قانون «سربازی اجباری»، تاکنون منجر به خودکشی یا دیگرکشی شمار قابل توجهی از سرباز‌ها در پادگان‌ها و مراکز نظامی ایران شده است.

روز اول فروردین ماه امسال نیز یک سرباز در پادگانی در شهر «دیلم» استان بوشهر، چهار سرباز دیگر را کشت که علت این اقدام «اجازه ندادن برای رفتن به مرخصی» اعلام شد که سازمان قضائی نیروهای مسلح حاضر به تائید انگیزه قتل نشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیرماه ۱۳۹۶ نیز یک سرباز وظیفه در «آبیک» قزوین سه سرباز را کشت و ۹ سرباز دیگر را زخمی کرد.

اواخر شهریور ماه سال ۱۳۹۵ هم یک سرباز در شهر «یاسوج» استان کهگیلویه و بویراحمد، سه سرباز را کشت و با شلیک گلوله به زندگی خود پایان داد.

مهرماه سال ۱۳۹۴ هم رسانه‌ها گزارش کردند «مشکلات روحی و اختلاف سلیقه یک سرباز با برخی سربازان مستقر در زندان آباده»، باعث کشته شدن پنج سرباز و زخمی شدن یکی دیگر از سربازان شد.

قانون «سربازی اجباری» بیش از ۹۰ سال است با وجود انتقاد‌ها و اعترا‌ض‌های فراوان در ایران به اجرا گذاشته می‌شود.

مدت سربازی براساس این قانون ۲۱ ماه است که در مناطق جنگی و بد آب‌وهوا این مدت به ۱۸ و ۱۹ ماه کاهش می‌یابد. 

ایران از معدود کشورهایی است که همچنان طرح خدمت «سربازی اجباری» را اجرا می‌کند و از ستاد کل نیرو‌های مسلح به عنوان یکی از مهمترین حامیان این قانون نام برده می‌شود.

در ایران سالانه حدود ۷۰۰ هزار نفر به «خدمت سربازی» فرا خوانده می‌شوند و در حال حاضر سه میلیون نفر هم از نظر قانون «سربازی اجباری» غایب محسوب می‌شوند که حاضر به حضور در این دوره اجباری نشده‌اند.