سفیر روسیه در اندونزی: پوتین در نشست گروه ۲۰ شرکت می‌کند

برخی از اعضای جی۲۰ خواهان اخراج روسیه از این گروه‌اند

«نه تنها گروه ۲۰، بلکه بسیاری از سازمان‌ها در تلاش برای بیرون راندن روسیه‌اند» - Evgeny PAULIN / AFP

بعد از درخواست برخی از اعضای گروه جی‌ ۲۰ مبنی بر منع روسیه از عضویت در این گروه، سفیر روسیه در جاکارتا روز چهارشنبه علام کرد: «ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، قصد دارد در نشست گروه ۲۰ که اواخر امسال به میزبانی اندونزی برگزار می‌شود، شرکت کند.»

به گزارش رویترز، لیودمیلا وروبیوا، سفیر روسیه در اندونزی در یک کنفرانس مطبوعاتی افزود: «نه تنها گروه ۲۰، بلکه بسیاری از سازمان‌ها در تلاش برای بیرون راندن روسیه‌اند. ما این واکنش غرب را بسیار نامتناسب می‌دانیم.»

پس از تهاجم مسکو به کی‌یف، لهستان پیشنهاد اخراج روسیه از گروه ۲۰ را مطرح کرد. ایالات متحده و متحدان غربی‌ آن هم در حال ارزیابی این موضوع‌اند که آیا روسیه باید همچنان در گروه اقتصادهای بزرگ جهان، جی ۲۰، باقی بماند یا خیر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در واکنش به این درخواست لهستان، وزارت خارجه چین روز چهارشنبه با اشاره به اینکه مسکو بخش مهمی از گروه ۲۰ است، تاکید کرد: «هیچ عضوی حق ندارد کشور دیگری را کنار بگذارد.»

جی ۲۰ گروهی متشکل از وزرای اقتصاد و مسئولان بانک‌ مرکزی ۲۰ اقتصاد برتر جهان است. کشورهای عضو این گروه در مجموع ۸۵ درصد از کل اقتصاد جهانی و دو سوم جمعیت جهان را در بر دارند. موضوع گفت‌وگوی سران کشورهای گروه ۲۰ معمولا اقتصاد است؛ اما بسته به شرایط ممکن است درباره موضوع‌های دیگر مانند جنگ یا بحران زیست‌ محیطی نیز گفت‌وگو شود.

یکی از برتری‌های گروه ۲۰ این است که حضور کم‌شمارتر رهبران کشورها امکان به نتیجه‌ رسیدن را سریع‌تر و تصمیم‌های آن‌ها را اثرگذارتر می‌کند. با این حال، از ایرادهای وارده به گروه ۲۰ این است که بدون نظرخواهی از نزدیک به ۱۷۰ کشور، درباره اقتصاد جهان تصمیم‌ می‌گیرند. همچنین در نشست رهبران کشورهای گروه ۲۰ هیچ رای‌گیری انجام نمی‌شود و تصمیم‌ها و توافق‌های آن الزام‌آور نیستند.