میلیون‌ها نفر از افراد دچار ناتوانی جسمی در اوکراین رها شده‌اند

به گفته امدادگران، برای حمل افراد معلول وسیله نقلیه وجود ندارد

از زمان شروع حمله روسیه در هفته گذشته، بیش از یک میلیون اوکراینی برای فرار از کشور از مرز رد شده‌اند‌ـ Grzegorz Celejewski/REUTERS

بیم آن می‌رود که میلیون‌ها معلول جسمی در اوکراین «رها» شوند زیرا سازمان‌های امدادی هشدار داده‌اند تعداد کمی از این افراد به مرزها می‌رسند.

موسسه‌های خیریه‌ای که در اوکراین به افراد معلول به‌ویژه کسانی که ناتوانی یادگیری دارند کمک می‌کنند، به ایندیپندنت گفته‌اند «یک سیاهچاله ترسناک» از اطلاعات مربوط به این گروه‌ها وجود دارد.

از زمان شروع حمله روسیه در هفته گذشته، بیش از یک میلیون اوکراینی برای فرار از کشور از مرز رد شده‌اند، اما ترس از اینکه برخی از آن‌ها از جمله بسیاری از معلولان در خروج با دشواری مواجه‌اند، افزایش یافته است.

به گفته امدادگران، برای حمل افراد معلول «وسیله نقلیه وجود ندارد» و سازمان‌های بزرگ قادر به رفع نیاز آن‌ها نبودند.

یک سازمان‌ حقوق معلولان، شرکت آمریکایی راهبردهای بلایای فراگیر (US Partnership for Inclusive Disaster Strategies) گفت هم‌اکنون از یک زن ۷۰ ساله در لویوو حمایت می‌کند، اما به‌دلیل نبود وسایل حمل‌ونقل نمی‌توانند او را از آن‌جا بیرون بیاورند.

دیگران هشدار دادند که بزرگسالان و کودکان دچار ناتوانی‌های یادگیری ممکن است در شبانه‌روزی‌ها و بیمارستان‌های سراسر کشور «رها» شده باشند، چون کارکنان این مراکز از جنگ می‌گریزند.

بر اساس اعلام انجمن معلولان اروپا، ۲.۷ میلیون نفر در اوکراین معلول‌اند، در حالی‌ که موسسه اینکلوژن یورپ (Inclusion Europe) برآورد می‌کند که حدود ۲۶۱ هزار نفر معلولیت ذهنی دارند.

«جامانده»

آنا لندر، از کارکنان شرکت آمریکایی راهبردهای بلایای فراگیر، که حامی انتقال افراد معلول از اوکراین است، گفت این گروه به‌دلیل آنکه سازمان‌های بزرگ‌تر قادر به برآوردن نیازهای آنان نبوده‌اند، «جا مانده‌اند».

او به ایندیپندنت گفت بنا به گفته کارکنان این موسسه خیریه در محل، «اکثریت قریب به اتفاق» ۲.۷ میلیون شهروند معلول اوکراین «مشکل انتقال دارند یا اصلا قادر به انجام این کار نیستند».    

او افزود: «درمجموع برای حمل‌ونقل همه به‌شدت کمبود داریم، به‌ویژه افراد معلول که نیازهای حمل‌ونقل خاص‌ مانند انتقال با صندلی چرخ‌دار دارند.»     

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«کسانی هم هستند که با آن‌ها حرف زده‌ایم و باید آن‌ها را به‌صورت درازکش منتقل کنیم و واقعا کمبود داریم. چند روز تمام دنبال ماشینی گشتیم تا در دسترس باشد و یکی از داوطلبانمان می‌خواهد با ماشین به اوکراین برگردد آدم‌ها را بردارد و آن‌ها را از این‌جا بیرون ببرد، اما نمی‌توانیم پیدا کنیم.»

خانم لندر ادامه داد: «ما معلولانی داشته‌ایم که با آژانس‌های پزشکی بشردوستانه تماس گرفته‌اند، به شماره فوریت‌های بحرانی‌ تلفن زده و گفته‌اند: «سلام، من روی صندلی چرخ‌دار می‌نشینم و زخم بستر دارم، کمک می‌خواهم.» اما به آن‌ها جواب داده بودند: «اوه، ما به معلولان خدمات نمی‌دهیم، باید با اداره تامین اجتماعی تماس بگیرید.»

او گفت حتی اگر آن‌ها موفق شوند خودشان را به مرزها برسانند، مراکز و اتوبوس‌های پناهجویان «دسترسی به صندلی چرخ‌دار» ندارند.

او به این نکته نیز اشاره کرد که مردان معلول مثل مردان ناشنوا باید از خدمت سربازی معاف شوند، اما در مرز جلوی آن‌ها را می‌گیرند و آن‌ها را وادار به خدمت می‌کنند.

کریس رولز، مدیرعامل شرکت ایج اینترنشنال، گفت که افراد مسن نیز در این وضعیت «بسیار آسیب‌پذیرند» و افزود: «بسیاری از افراد مسن و افراد معلول نمی‌توانند از خشونت فرار کنند: ممکن است خانه‌نشین باشند یا نتوانند بدون کمک راه بروند.»

«برخی از آن‌ها توان سفر طولانی و طاقت‌فرسا به خارج از کشور ندارند، چون بیمارند، یا به‌دلیل ابتلا به پوکی استخوان یا بیماری قلبی نمی‌توانند سفر کنند.»

سیاهچاله اطلاعات

نگرانی برای ایمنی ساکنان خانه‌های سالمندان نیز رو به افزایش است زیرا خیریه‌ها می‌گویند اطلاعات کافی که چطور می‌توان برای خروج از کشور به آن‌ها کمک کرد، وجود ندارد.

ایندیپندنت می‌داند که صلیب سرخ اوکراین به انتقال افراد دچار ناتوانی جسمی و مشکلات حرکتی به پناهگاه‌ها یا مناطق امن‌تر کمک می‌‌کند، اما توان کافی برای کمک به معلولان و خانواده‌هایی که می‌خواهند کشور را ترک کنند ندارد.

آدام زاوینسی، از اعضای انجمن لهستان برای افرادی با ناتوانی ذهنی (Polish Association for Persons with Intellectual Disability)، گفت در مورد اینکه در چنین شرایطی چه باید کرد، یک «سیاهچاله [...] ترسناک» وجود دارد.       

او گفت در چند روز گذشته، هزاران جوان از پرورشگاه‌ها به لهستان منتقل شده‌اند، یکی به این دلیل که دیگر کسی در این موسسه‌ها برای مراقبت از آن‌ها وجود نداشت و دیگری به دلیل خطرهای ناشی از اصابت گلوله بود.

اما زاویسنی گفت چنین اتفاقی برای خانه‌های سالمندان رخ نداده است و افزود: «به‌سختی می‌توان باور کرد که شرایط آن‌ها بهتر از پرورشگاه‌هایی است که تخلیه شده‌اند.»

اریک روزنتال، مدیر اجرایی دیس‌ابیلیتی رایتز اینترنشنال (Disability Rights International)، به ایندیپندنت گفت افرادی که در موسسه‌ها هستند بیشتر در معرض خطر رها شدن قرار دارند.

«می‌دانیم که حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار کودک در موسسه‌های داخل اوکراین نگهداری می‌شوند، تعداد بزرگسالان از آنچه من دیده‌ام احتمالا حداقل همین مقدار و شاید بیشتر باشد. یک سازمان محلی به ما گفت که آن‌ها دو نفر را در موسسه‌ها داشتند و راهی برای بیرون بردنشان نبود.»

«مشکل حمل‌ونقل آن‌ها جدی است. تمام این افراد معلول در اوکراین در معرض خطر قرار دارند اما افرادی که در موسسه‌ها اسکان داده شده‌اند کسی را ندارند که از آن‌ها مراقبت کند، هیچ کمکی برای تضمین امنیتشان نیست، جانشان درخطر است.»

موسسه‌های خیریه در مورد چالش‌های رو به افزایش دسترسی به دارو و درمان برای افراد معلول نیز هشدار داده‌اند.

میلان اسویا اپا، مدیر موسسه اینکلوژن یورپ، گفت دریافت داروهایی مثل قرص‌های صرع «ناممکن» شده است و دسترسی به پناهگاه‌ها برای افرادی با شرایطی مثل اوتیسم که «به امید بهتر شدن اوضاع در خانه‌هایشان رها شده‌اند بسیار دشوار است».  

اینکلوژن یورپ در بیانیه‌ای اعلام کرد این هفته گزارش‌هایی دریافت کرده است در مورد «خانواده‌هایی که با فرزندان معلولشان در یک حمام یا زیرزمین سر می‌کنند تا بتوانند از آن‌ها در مقابل بمباران مراقبت کنند».     

© The Independent

بیشتر از جهان