سرزنش سیاست‌مداران جهان بابت تغییرات اقلیمی

چشم‌غره گرتا تونبرگ به دونالد ترامپ در سازمان ملل

گرتا تونبرگ در سازمان ملل

Kena Betancur / AFP

بعد از آن که گرتا تونبرگ ۱۶ ساله در سازمان ملل گفت رهبران نسل‌های قبل از نسل خودش کودکی و رویاهای‌اش را دزدیده‌اند حالا فیلمی که نشان می‌دهد این فعال اقلیمی سوئدی به دونالد ترامپ چشم‌غره رفته است همه‌بین شده است.

در این فیلم خانم تونبرگ درست در لحظه‌ی رسیدن آقای ترامپ در سرسرای ساختمان سازمان ملل در نیویورک ایستاده است.

دوربین لحظه‌ای را شکار کرده است که وقتی رییس جمهور آمریکا قدم زنان می‌گذرد حالت چهره‌ی این دختر ۱۶ ساله از کنج‌کاوی ملایم به عصبانیت شدید تغییر می‌یابد.

خانم تونبرگ تازه سخن‌رانی‌اش در سازمان ملل را تمام کرده بود و خواستار اقدام اضطراری برای مقابله با تغییرات اقلیمی شده بود.

تونبرگ به نمایندگان سازمان ملل گفت: «چطور روی‌تان می‌شود هم‌چنان از این معضل چشم بپوشید و بیاید این جا و بگویید هر چه از دست‌تان برمی‌آمده انجام داده‌اید. در حالی که هنوز از راهکارها و خط‌مشی‌های لازم خبری نیست».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تونبرگ در ادامه‌ی سخنان‌اش گفت: «ادعا می‌کنید که گوش «شنوا» دارید و می‌دانید که وضعیت اضطراری است. حرف‌تان را باور نمی‌کنم نه به خاطر آن که خیلی غمگین و عصبانی هستم بلکه به خاطر آن که اگر می‌دانید وضعیت اضطراری است و باز هم کاری نمی‌کنید پس باید آدم‌های پلیدی باشید و من نمی‌خواهم این موضوع را باور کنم».

این در حالی است که آقای ترامپ دیدگاهی را می‌گوید اقلیم در حال تغییر است و از حمایت اکثریت قریب به اتفاق جامعه‌ی علمی به غیر از آمریکایی‌ها برخوردار است به چالش کشیده است و آشکار این دیدگاه را مسخره کرده است و یک بار هم آن را حقه‌بازی چینی‌ها خواند.

آقای ترامپ از زمان به قدرت رسیدن نهایت تلاش خود را کرده است تا جلوی  سیاست‌های رییس جمهور قبلی برای کند کردن تغییرات اقلیمی را بگیرد و از جمله محدودیت‌های انتشار گازهای گل‌خانه‌ای را ملایم کرد و قراردادهای نفتی و گازی جدید منعقد کرد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent