تصویب قطعنامه محکومیت حمله روسیه به اوکراین در مجمع عمومی سازمان ملل

مجید تخت‌روانچی: این قطعنامه «فاقد عنصر بی‌طرفی و مکانیزم‎های واقع‌بینانه برای حل و فصل موضوع از طریق ابزارهای صلح‌‌‌آمیز» است

مجمع عمومی سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه، ۲ مارس،  در یک رأی‌گیری تاریخی حمله روسیه به اوکراین را نکوهش کرد و از مسکو خواست به جنگ و درگیری در کشور همسایه خود پایان دهد و نیروهای نظامی‌اش را از آن کشور خارج کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را در این زمینه صادر کرد و در آن، ضمن محکوم کردن عملیات نظامی روسیه در اوکراین، خواستار خارج شدن فوری همه نیروهای نظامی از اوکراین شد.

نشست اضطراری ویژه مجمع عمومی، برای نخستین بار پس از حدود ۲۵ سال، به درخواست شورای امنیت برگزار شد. ۱۴۱ کشور عضو از مجموع ۱۹۳ کشور عضو مجمع عمومی، به قطعنامه محکومیت حمله روسیه رأی مثبت دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قطعنامه امروز پنج رأی مخالف داشت. روسیه، بلاروس، سوریه، اریتره، و کره شمالی به آن قطعنامه رأی منفی دادند. ۳۵ کشور نیز به این رأی ممتنع دادند؛ البته آرای ممتنع در شمارش به حساب نمی‌آیند.

روسیه که از چندین هفته پیش به بهانه مخالفت با تمایل اوکراین به پیوستن به ناتو اقدام به استقرار نیرو و تجهیزات نظامی در مرزهای آن کشور کرده بود، پنجشنبه گذشته، ۲۴ فوریه، حمله به اوکراین را به فرمان ولادیمیر پوتین آغاز کرد.

حمله نظامی روسیه به اوکراین با واکنش‌های گسترده بین‌المللی روبه‌رو شد و اکثریت کشورهای جهان، به ویژه ایالات متحده، اروپا و متحدان آن‌ها، آن را محکوم کردند و تدابیر تنبیهی مختلفی، مانند تحریم‌های اقتصادی، علیه روسیه به اجرا گذاشتند.

در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز چهارشنبه اعلام کرد که مسکو به غیرنظامی کردن اوکراین متعهد است و در پی تنظیم فهرستی از سلاح‌هایی است که هرگز نباید در قلمرو آن کشور مستقر شوند.

مجید تخت‌روانچی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در پی تصویب قطعنامه مجمع عمومی گفت که آن قطعنامه «فاقد عنصر بی‌طرفی و مکانیزم‎های واقع‌بینانه برای حل و فصل موضوع از طریق ابزارهای صلح‌‌‌آمیز» است.

او با انتقاد از این که همه اعضای سازمان ملل فرصت مشارکت در تدوین قطعنامه را نداشته‌اند، گفت که یافتن راه‌حل پایدار و درازمدت برای چنین بحران‌هایی نیازمند پرداختن به ریشه‌های آن است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از حمله نظامی روسیه به اوکراین حمایت کرده‌اند و ریشه بحران کنونی را «اقدامات تحریک‌آمیز» آمریکا دانسته‌اند؛ موضعی که با واکنش و انتقاد بسیاری از کاربران ایران در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است.