هشدار مقام‌های نظامی آمریکا در مورد قدرت‌گیری داعش در افغانستان

به گفته فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا، بخش‌هایی از افغانستان هنوز بستر تشدید فعالیت‌های داعش است

افغانستان پس از تسلط طالبان این ظرفیت را دارد که به پناهگاه امن برای القاعده و شماری از گروه‌های تروریستی آسیای میانه تبدیل شود‌ـ AL-FURQAN MEDIA / AFP

ژنرال کنت مک‌کنزی، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام)، روز پنجشنبه ۲۸ بهمن، در گفت‌وگوی تصویری که در صفحه فیس‌بوک رسمی سنتکام به زبان دری/پشتو منتشر شد، از حضور گروه دولت اسلامی (داعش) در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

او به نگرانی آمریکا در مورد حضور داعش در افغانستان اشاره کرد و گفت از زمان به قدرت رسیدن طالبان، آمریکا همچنان در حال «بررسی آنچه قرار است رخ دهد» است.

فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا به گسترش فعالیت‌های داعش در افغانستان در شش ماه گذشته پس از به قدرت رسیدن طالبان اشاره کرد و افزود بخش‌هایی از افغانستان هنوز بستر تشدید فعالیت‌های داعش است.

این مقام آمریکایی گفت: «ما می‌دانیم که داعش با طالبان دوست نیستند، بلکه هرازگاهی طالبان عملیاتی نیز علیه داعش داشته‌اند؛ اما آنچه امروز در افغانستان می‌بینیم، فضاهای تحت اداره حکومت و فضاهای بدون حکومت است؛ یعنی مناطقی که داعش در آن به‌طور سنتی سربازگیری کرده و آن مناطق به محل رشد و تقویت داعش مبدل شده است.»

در همین حال، استانیسلاو زاس، دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی، نیز در نشست شورای امنیت سازمان ملل هشدار داد که ظهور مجدد گروه‌های تروریستی خارجی از جمله القاعده و داعش نه‌تنها تهدیدی برای افغانستان بلکه برای کل منطقه است.

او گفت: «ما توجه ویژه‌ای به مرزهای جنوبی خود (آسیای مرکزی) داریم. افغانستان با توجه به فاجعه اجتماعی-اقتصادی و انسانی که در حال رخ دادن است و همچنین تهدید‌ تروریسم و خطر قاچاق مواد مخدر، در درازمدت منشاء خطر فزاینده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نگرانی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از حضور داعش در افغانستان پس از تسلط طالبان در اوت ۲۰۲۱، با حمله‌های خونین داعش در فرودگاه کابل، مسجد قندهار و مسجد قندوز بیشتر شد.

نمایندگان کشورهای اروپایی و آمریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان نیز از گسترش فعالیت‌های داعش در این کشور و نیز تحکیم روابط طالبان با شبکه القاعده و شبکه حقانی هشدار دادند.

با این‌ حال، مقام‌های طالبان این گزارش‌ها را همواره تکذیب کرده‌اند و ادعا می‌کنند که هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعالیت ندارد.

عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع طالبان، در پاسخ به نگرانی‌های رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در مورد حضور داعش در افغانستان به رسانه‌های این کشور گفت: «ما این گزارش را رد می‌کنیم و به همه مردم افغانستان اطمینان می‌دهیم که نیروهای امنیتی امارت اسلامی آماده مبارزه با تروریست‌ها هستند. هیچ تروریستی در افغانستان وجود ندارد.»

بر اساس توافقنامه دوحه که بین طالبان و آمریکا در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ امضا شد، طالبان به قطع رابطه با تمام گروه‌های تروریستی در منطقه متعهد شد؛ اما بلافاصله پس از به قدرت رسیدن این گروه در افغانستان، گزارش‌هایی از روابط نزدیک میان طالبان و شبکه القاعده منتشر شد.

شورای امنیت سازمان ملل در سی‌و‌نهمین گزارش تحلیلی‌اش که در اوایل فوریه منتشر شد، از سفر پسر اسامه بن‌لادن به افغانستان در ماه اکتبر ۲۰۲۱ خبر داد. هرچند طالبان این خبر را تکذیب کرد، سازمان ملل در این گزارش خاطرنشان کرد افغانستان پس از تسلط طالبان این ظرفیت را دارد که به پناهگاه امن برای القاعده و شماری از گروه‌های تروریستی آسیای میانه و فراتر از آن تبدیل شود.