جوزپ بورل: توافق هسته‌ای در دسترس است

رویترز: ۳۰ درصد موارد اختلاف باقی مانده است

بورل می‌گوید، زمان تلاش نهایی و رسیدن به مصالحه فرا رسیده است-Andrew Harnik/Pool via REUTERS

جوزپ بورل، هماهنگ کننده امور برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام پس از گفت‌و‌گوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، این گفت‌و‌گو را مهم توصیف کرد. بورل گفت، باور دارد که توافق در دسترس است و زمان تلاش نهایی و رسیدن به مصالحه فرا رسیده است.

به گزارش تسنیم، امیر عبداللهیان در این مکالمه به بورل گفت:‌ « برخی شتاب زدگی ها، بازی تکراری با متن و عدم نمایش اراده جدی برای حصول به توافقی خوب و قابل اتکا در وین از سوی طرف غربی باعث طولانی شدن غیرضروری مذاکرات شده است.»

پیش از این توییت بورل، امیرعبداللهیان گفته بود که تهران برای رسیدن به توافق خوب در چارچوب مذاکره منطقی و تضمین حقوق و منافع ایران عجله دارد. امیرعبداللهیان در کنفرانس خبری با همتای ایرلندی خود در تهران گفت که توافق خوب در کوتاه مدت به اجرای کامل تعهدات آمریکا و سه کشور اروپایی بستگی دارد.

همزمان، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به اینکه مذاکرات در مرحله نهایی قرار دارد و در این زمان می‌توان تصمیم گرفت که بازگشت به برجام امکانپذیر است یا خیر گفت: «در مورد پیشرفت در مذاکرات وین کمی محتاط‌تر خواهیم بود.» او همچنین به شتاب روسیه، چین و واروپا برای توافق اشاره کرد.

به‌نظر می‌رسد، اشاره او به برآوردهای بسیار مثبتی است که میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام در وین ارایه می‌دهد. او در روزهای اخیر بارها نسبت به پیشرفت مذاکرات و نزدیک بودن توافق ابراز خوش‌بینی کرده است.

این در حالی است که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در توییتی نوشت که غرب به «نمایش ابتکار عمل» برای فرار از تعهدات ادامه می‌دهد و این کار مذاکره‌کنندگان ایران را سخت‌تر می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شمخانی این توییت را پس از گفت‌و‌گوی تلفنی با علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در وین منتشر کرد. اما مقامات وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ناامیدی به حصول نتیجه را تکذیب کردند.

دور نهم مذاکرات هسته‌ای در وین پس از وقفه‌ای ۱۰ روزه هفته گذشته در پایتخت اتریش از سر گرفته شد. در هفته‌های گذشته اخبار ضد و نقیضی درباره پیشرفت مذاکرات منتشر شده است و مقامات دولت جو بایدن بر کوتاه بودن زمان برای توافق باتوجه به پیشرفت هسته‌ای ایران تاکید دارند.

این درحالی است که خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرده است که ۳۰ درصد مسائل دشوار در وین شامل لغو تحریم ۳۰۰ نهاد و فرد غیرمرتبط با مساله هسته‌ای حل نشده باقی‌مانده است. به گزارش این خبرگزاری بریتانیایی، مهر و موم سانتریفیوژ‌ها به جای انتقال آنها از دیگر موارد مورد اختلاف است.

ایران با استفاده از سانتریفیوژ‌های پیشرفته در حال افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا است که مهمترین گام در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای به‌شمار می‌رود.

مذاکرات وین درحالی ادامه دارد که همه چشم‌ها به آرایش نظامی روسیه پشت مرز اوکراین دوخته شده است. روسیه طرف مذاکرات هسته‌ای با ایران و رقیب ایالات‌متحده آمریکا دیگر طرف مذاکرات احیای برجام است که همچنان به طور غیرمستقیم در این گفت‌و‌گو‌ها حضور دارد.

برخی ناظران بر این باورند که در حال حاضر مذاکرات احیای برجام تحت تاثیر تحولات روسیه و اوکراین قرار گرفته است. مقامات تهران در این بحران از موضع کرملین حمایت می‌کنند.

با این وجود رویترز به نقل از یک دیپلمات غربی مدعی شد در صورتی که همه‌چیز خوب پیش برود توافق تا ماه مارس محتمل است.

برآوردی که باتوجه به گزارش‌های موجود بیش از حد خوش‌بینانه به‌نظر می‌رسد.