محاکمه مظنونان به قتل کشیش فرانسوی

پدر ژاک همل هنگام برگزاری مراسم عشای ربانی در ۲۶ ژانویه ۲۰۱۶ در شمال‌غرب فرانسه سر بریده شد

«پدر ژاک همل شهیدی است که در راه ایمانش جان باخت» - AFP

دادگاهی در پاریس روز دوشنبه، چهار تن را به اتهام همدستی در قتل یک کشیش ۸۵ ساله فرانسوی محاکمه می‌کند. به گزارش فرانس ۲۴، این دادگاه پس از چندین سال بررسی‌ قضایی درباره یکی از تکان‌دهنده‌ترین حملات تروریست‌های جهادی در فرانسه برگزار می‌شود.

پدر ژاک همل هنگام برگزاری مراسم عشای ربانی در ۲۶ ژانویه ۲۰۱۶ در کلیسایی در یک محله کارگرنشین در منطقه نورماندی (شمال‌غرب فرانسه) سر بریده شد. دو قاتل ۱۹ ساله به نام‌های عادل کرمیچه و عبدل المالک پتیژان، یکی از گروگان‌های خود را نیز به‌شدت زخمی کردند اما سرانجام با شلیک ‌پلیس کشته شدند. آن‌ها در ویدیویی، خود را عضو دولت اسلامی (داعش) خوانده بودند.

این سازمان تروریستی بعدتر آن‌ها را سربازان خود نامید که از مداخله جنگی فرانسه در سوریه و عراق انتقام گرفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قتل این کشیش در دورانی رخ داد که فرانسه با رگباری از حملات جهادی‌ها روبه‌رو بود؛ حملاتی که با کشتار در دفتر روزنامه طنز شارلی ابدو آغاز شد و در کل ۲۵۰ قربانی بر جای گذاشت.

یکی از این دو تروریست‌ دستبند الکترونیک داشت زیرا پلیس ضدتروریسم فرانسه دریافته بود که دو بار تلاش کرده است به جنگ در سوریه بپیوندد؛ به همین دلیل، این حمله توانایی پلیس فرانسه را به‌طور جدی زیر سوال برد.

از چهار مظنون این دادگاه، سه تن متهم‌اند که از این نقشه آگاه بوده‌اند. متهم چهارم به نام رشید قاسم یکی از عوامل اصلی جذب داعش و محرک این حمله معرفی شده است. او در یک پیام صوتی که بعدا کشف شد، گفته بود: «به کفار حمله کنید! مانند شیر گرسنه‌ای که بر شکار خود یورش می‌برد.»

گمان می‌رود رشید قاسم در حمله هوایی ائتلاف در نزدیکی موصل در عراق کشته شده باشد؛ اما از آنجا که مرگ او تایید نشده است، به‌طور غیابی محاکمه می‌شود.

پاپ فرانسیس پدر همل را شهیدی خواند که در راه ایمانش جان باخت.

بیشتر از جهان