ژنرال سودانی: موساد به دستگیری ستیزه‌جویان کمک کرد

چند هفته پس از پیوستن سودان به توافق ابراهیم، رئیس سابق موساد به خارطوم سفر کرد

دیدار الی کوهن، وزیر اطلاعات اسرائیل، با یاسین ابراهیم، وزیر دفاع سودان، در ژانویه ۲۰۲۱ - ARYE SHALICAR / ISRAEL INTELLIGENCE MINISTRY / AFP

عبدالفتاح البرهان، ژنرال ارشد سودان با اشاره به رابطه دولت موقت با اسرائیل گفت که همکاری اطلاعاتی بین دو دشمن سابق، اکنون به دستگیری ستیزه‌جویان در کشورش کمک کرده است.

به گزارش آی ۲۴، او در رابطه با همکاری امنیتی دو کشور گفت: «تابه‌حال هیچ شخصیت سیاسی برجسته سودانی به اسرائیل سفر نکرده است و فقط مقامات امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل به سودان سفر کرده‌اند... این تبادل اطلاعات به ما اجازه داد تا تعدادی از اعضای سازمان‌های تروریستی را دستگیر کنیم که می‌توانستند امنیت سودان و منطقه را بی‌ثبات کنند.»

در راستای توافق‌نامه ابراهیم، سودان و اسرائیل نیز در اواخر سال ۲۰۲۰ روابط خود را عادی کردند که بخشی از یک سری اقدامات دیپلماتیک با میانجیگری ایالات‌متحده بود. از آن زمان، بین دو کشور روابط امنیتی و اطلاعاتی گسترده‌ای ایجاد شده است. به‌طوری‌که مقامات اسرائیلی و حتی افسران موساد یک سری از بازدیدهای اعلام نشده از خارطوم، انجام دادند.

چند هفته پس از پیوستن سودان به توافق عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی، موسوم به ابراهیم، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر وقت اسرائیل، الی کوهن رئیس پیشین موساد را در راس هیئت مشترک وزارت اطلاعات و شورای امنیت ملی به خارطوم، پایتخت سودان اعزام کرد.

در این سفر چند ساعته و کوتاه به خارطوم، این مقام اسرائیلی با عبدالفتاح برهان، رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان و عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان دیدار کرد و توافق‌نامه همکاری نظامی میان دو جانب توسط الی‌کوهن و یاسین ابراهیم، وزیر دفاع سودان به امضا رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل در مورد کودتای نظامی اکتبر سال گذشته در سودان و ناآرامی‌های متعاقب آن در آنجا سکوت کرده است که نشان می‌دهد تل‌آویو قصد دارد روابط خود را با این کشور شمال شرقی آفریقا حفظ کند.

در پی کودتای ژنرال‌های سودان، عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر دولت انتقالی پیشین، کنار زده شد. او هفته‌ها در حصر خانگی بود، اما در روز ۳۰ آبان (۲۱ نوامبر) آزاد شد و به سمت خود بازگردانده شد. قبول این سمت جدید از سوی حمدوک باعث شد بسیاری از چهره‌های جنبش دموکراسی‌خواهی به مخالفت با او برخیزند و آن را تلاش رژیم کودتا برای مشروعیت بخشیدن به خود بخوانند.

از آن زمان اعتراضات وسیعی علیه دولت سودان بر پا شده است.

بیشتر از جهان