آزادی گلرخ ایرایی و بازداشت یاسمن آریانی و مادرش

گلرخ ابراهیمی ایرایی، فعال مدنی، پس از اتمام دوران محکومیت خود از زندان اوین آزاد شد. گلرخ ابراهیمی، همسر آرش صادقی (زندانی سیاسی)، به اتهام قرآن سوزی در داستانی منتشر نشده، برای بار دوم در آبان ۱۳۹۵ در منزل خود در تهران بازداشت و پس از تخفیف در دادگاههای تجدید نظر به سه سال زندان محکوم شد.

بسیاری، حکم وی را اهرم فشار بر آرش صادقی دانستند. گلرخ ایرایی در دست نوشته هایش داستان زنی را می نویسد که پس از تماشای مجازات سنگسار، دست به قرآن سوزی می زند. ماموران این نوشته ها را به همراه سایر وسایل شخصی توقیف کردند. 

در زمان بازداشت خانم ابراهیمی در زندان اوین، پرونده تازه ای علیه وی با شکایت یک زندانی دیگر آغاز شد که فعلا تا زمان رسیدگی به این پرونده با قرار کفالت ۶۰ میلیون تومانی آزاد شده است. 

از سوی دیگر یاسمن آریانی، فعال مدنی و بازیگر تئاتر، روز چهارشنبه در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شد. آریانی مردادماه سال گذشته در جریان اعتراض‌های سراسری تهران بازداشت و بهمن ماه همان سال از زندان اوین آزاد شده بود. همچنین، هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از تفتیش منزل خانوادگی وی توسط ماموران امنیتی خبر داد. 

یک روز پس از بازداشت آریانی، مادر وی، منیره عربشاهی‌ هم بازداشت شد. بر اساس گزارش ها، به دلیل عدم حضور عربشاهی در منزل به هنگام تفیتش، ماموران علی رغم داشتن حکم جلب موفق به بازداشت او نمی شوند. اما روز بعد که او برای پیگیری وضعیت فرزندش به بازداشتگاه مراجعه می کند، خود نیز بازداشت می شود. هنوز معلوم نیست که خانم عربشاهی از صدور چنین حکمی مطلع بوده است یا خیر.  

به گزارش هرانا، آریانی به تازگی از نقش خود در نمایش «اکتورز استودیو» توسط وزارت ارشاد برکنار شده بود.

بیشتر از