طوفان خورشیدی ۴۰ ماهواره را در مدار نابود کرد

کارشناسان می‌گویند طوفان‌های چرخه خورشیدی بعدی شدیدتر خواهد بود

طوفان خورشیدی ۴۰ ماهواره جدید شرکت فضایی اسپیس‌اکس را در مدار نابود کرد. خسارت ناشی از این رخداد ژئومغناطیسی حدود ۱۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

روز پنجشنبه ۳ فوریه، موشک فالکون ۹ شرکت فضایی اسپیس‌اکس ۴۹ ماهواره استارلینک را در مرکز فضایی کندی در فلوریدا به مدار پرتاب کرد اما فقط یک روز پس از پرتاب، طوفان ژئومغناطیسی چگالی جو را تغییر داد و در نتیجه، بیش از ۴۰ ماهواره نابود شدند.

موقعیت‌یاب‌های درون ماهواره‌ها نشان داده‌اند انفجار به‌قدری قوی بود که موجب شد کشش اتمسفر تا ۵۰ درصد بیش از پرتاب‌های مشابه باشد و ماهواره‌ها قبل از آنکه بتوانند در مرحله استقرار نهایی قرار بگیرند، نابود شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش نیویورک تایمز آمده است این ماهواره‌ها به‌صورت زباله فضایی سرگردان در حال ورود مجدد به جو زمین‌اند و در آن‌جا می‌سوزند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، شرکت فضایی اسپیس‌اکس در سه سال گذشته هزاران ماهواره را به‌منظور ارائه خدمات اینترنت پرسرعت در مدار پایین مستقر کرده است. این شرکت ماهواره‌های استارلینک خود را در مدار پایین قرار می‌دهد که در صورت بروز اختلال، بتواند آن‌ها را به‌سرعت از بین ببرد. ماهواره‌های جدید هم در فاصله ۲۱۰ کیلومتری زمین مستقر شده بودند اما طوفان خورشیدی نشان داد که ممکن است همه‌چیز طبق برنامه پیش نرود.

این حادثه نگرانی شرکت‌های متعدد را در پی داشت زیرا قصد دارند هزاران ماهواره کوچک را برای ارائه خدمات اینترنت در مدار قرار دهند اما این امکان وجود دارد که طوفان‌های خورشیدی برخی فرستنده‌ها را در آسمان منهدم کنند.

چرخه‌های خورشیدی تقریبا هر ۱۱ سال کامل می‌شوند. چرخه کنونی در حال حاضر در نقطه اوج است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵ به پایان برسد.

به گفته کارشناسان، طوفان خورشیدی اخیر به‌نسبت متوسط بود اما اظهارنظرها درباره طوفان‌های چرخه‌های خورشیدی بعدی متفاوت است.

هیو لوییس، کارشناس زباله‌های فضایی از دانشگاه ساوت‌همپتون بریتانیا، اطمینان دارد که در چرخه بعدی شاهد رویدادی شدید خواهیم بود. به گفته او، اگر یک طغیان خورشیدی بتواند ۴۰ ماهواره را که در مدار پایین قرار دارند از بین ببرد، طوفانی قوی‌تر این پتانسیل را دارد که صدمه‌های بیشتری به ماهواره‌ها و سایر شرکت‌ها وارد کند.

شرکت اسپیس‌اکس روز سه‌شنبه ۸ فوریه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که لاشه‌های ماهواره‌های نابود‌شده در فاصله حدود ۱۳۰ مایلی زمین‌اند و احتمال برخورد آن‌ها با دیگر ماهواره‌ها وجود ندارد و قطعه‌های آن‌ها با زمین برخورد نمی‌کند.

پرتاب ۳ فوریه، با نام «استارلینک ۷-۴»، سومین ماموریت شرکت اسپیس‌اکس در سال اخیر بود. این شرکت در حال حاضر ۱۸۰۰ ماهواره در مدار دارد.

بیشتر از جهان