«فاضلاب انسانی به سد ماملو وارد می‌شود اما آب آلوده نیست»

کارشناسان منابع آب می‌گویند سایر سدهای ایران نیز با مشکلاتی مشابه سد ماملو مواجه‌اند

سالیانه ۲۰ میلیون مترمکعب فاضلاب انسانی به مخزن سد ماملو وارد می‌شود - فرارو

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌ زیست شورای شهر تهران، از آلودگی بالای سد ماملو در شهرستان پردیس خبر داد و بر لزوم بازدید اعضای شورای شهر از این سد تاکید کرد. در خبری دیگر، زهره عبادتی، معاون اداره کل‌ محیط‌ زیست استان تهران، ورود فاضلاب خام انسانی به رودخانه جاجرود در بالادست سد ماملو را تایید کرد ولی مدعی شد که آب این سد آلوده نیست.

به گفته زهره عبادتی، معاون اداره کل‌ محیط‌ زیست استان تهران، سیستم تصفیه فاضلاب بخش‌های مختلفی از مسکن مهر و واحدهای به جز مسکن مهر پردیس هنوز راه‌اندازی نشده‌اند و به همین دلیل، فاضلاب بخشی از این واحدها به‌صورت کاملا تصفیه نشده به رودخانه جاجرود وارد می‌شود.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط‌ زیست درعین‌ حال، آلودگی آب سد ماملو را انکار کرد و مدعی شد که نمونه‌برداری‌های اداره کل محیط‌ زیست استان تهران از آب پشت سد ماملو نشان می‌دهد که این آب «از نظر آلودگی، مشکل خاصی ندارد».

او در ادامه افزود: «رودخانه جاجرود جزو رودخانه‌هایی است که خودپالایی مطلوبی دارد و در طول مسیر، برای آن هوادهی مناسبی اتفاق می‌افتد. بنابراین با توجه به این مسئله نمی‌توان درباره آلوده بودن آب تهران نگرانی خاصی داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام مسئول در حالی ادعای سالم بودن آب سد ماملو را مطرح می‌کند که پیش از او، عزیز میکاییلی، رئیس اداره محیط‌ زیست شهرستان پردیس، اعلام کرده بود: «ورود فاضلاب انسانی به سد می‌تواند عامل ایجاد صدها نوع بیماری باشد.» او با بیان اینکه ۷۰ درصد فاضلاب انسانی تصفیه نشده شهر پردیس به این سد می‌ریزد، گفت که درباره آلودگی سد ماملو به دستگاه‌های مختلف از جمله استانداری، شهرداری، وزارت بهداشت و سازمان آب و فاضلاب اطلاع‌رسانی کرده اما از آنجا که این اقدام‌ها بی‌نتیجه بوده، تصمیم گرفته است که این موضوع را رسانه‌ای کند.

در همین زمینه، حسین نایب، عضو هیئت‌مدیره انجمن آب و فاضلاب ایران، نیز از ورود سالیانه ۲۰ میلیون مترمکعب فاضلاب انسانی به مخزن سد ماملو خبر داد.

سد ماملو در سال ۱۳۸۶ ساخته شد و مخزن آن حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب گنجایش دارد. ماملو، یکی از سدهای پنج‌گانه استان تهران است که آب شرب بخش‌هایی از جنوب و جنوب شرق تهران و همچنین شهر‌ستان‌های ورامین، پیشوا، قرچک و پاکدشت را تامین می‌کند. به گزارش خبرگزاری رکنا، این سد از رودخانه‌های جاجرود و دماوند آبگیری‌ می‌کند که در بین راه، فاضلاب بخشی از مسکن مهر پردیس و دیگر پساب‌های منطقه به آن افزوده می‌شود.

در حالی‌ که مقام‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست و کارشناسان سازمان آب و فاضلاب نبود تصفیه‌خانه‌ در شهرستان پردیس و ورود فاضلاب انسانی به آن را تایید کرده‌اند، شرکت دولتی آب و فاضلاب ایران در اطلاعیه‌های خود مدعی شده است که آب آشامیدنی سدهای تهران از جمله سد ماملو «سالم و باکیفیت» است و «آلودگی میکروبی» ندارد.

روابط عمومی وزارت نیرو اوایل دی‌ماه ۱۴۰۰ به نقل از محسن اسلامی‌زاده، مجری طرح جلوگیری از آلودگی آب شرب تهران، نوشت: «خروجی سدها به پیشرفته‌ترین دستگاه‌های کنترل کیفیت مجهز شده است و در حال حاضر در هیچ‌یک از سدهای تهران هیچ مشکل کیفی وجود ندارد.» با این‌ حال، بررسی‌های کارشناسی حاکی از آن است که آلودگی آب‌ها به سد ماملو محدود نیست و دیگر سدهای تهران و شهرستان‌ها نیز مشکلات مشابهی دارند.

مصطفی فدایی‌فرد، کارشناس مدیریت منابع آب، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، به ابعاد تازه‌ای از آلودگی آب دیگر سد‌های اشاره کرد و گفت: «مشکل سد قشلاق به‌مراتب بدتر از سد ماملو است؛ آن‌قدر وضعیت آلودگی آب زیاد شده است که نیاز به پایش نیست.» به گفته او، تصفیه‌خانه «سد ژاوه» در پایین‌دست سنندج نیز فقط ۵۰ درصد از پساب را تصفیه می‌کند. همچنین تصفیه‌خانه نیشابور ۱۰ هزار مترمکعب ظرفیت دارد اما در حال حاضر نزدیک به ۲۰ هزار مترمکعب فاضلاب به این تصفیه‌خانه وارد می‌شود.

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست، روز دوشنبه، ۴ بهمن، با اذعان به آلودگی آب سدها، بر ضرورت «کاهش آلایندگی‌ها»، «بهبود کیفیت» و «بازگرداندن رودخانه‌ها به حالت قبلی» تاکید کرد.