بازداشت رئیس جمهوری بورکینافاسو به‌دست نظامیان شورشی

نظامیان شورشی استعفای روسای ارتش و اطلاعات و حمایت بیشتر در مبارزه با شبه‌نظامیان اسلام‌گرا را خواستار شده‌اند

کابوره درماه‌های گذشته وعده داده بود که به ناکارآمدی و فساد در ارتش پایان خواهد داد- Ludovic MARIN / AFP

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه، چهارم دی‌ماه، به نقل از چهار منبع امنیتی و یک دیپلمات یکی از کشورهای آفریقای غربی، از بازداشت راک مارک کریستین کابوره، رئیس جمهوری بورکینافاسو به‌دست سربازان شورشی در آن کشور و نگهداری احتمالی او در یک پایگاه نظامی خبر داد.

براساس این گزارش، یکشنبه‌شب در اطراف محل اقامت رئیس جمهوری در واگادوگو، پایتخت بورکینافاسو، صدای تیراندازی شدید شنیده شده بود. صبح دوشنبه نیز در اطراف اقامتگاه چند خودروی زرهی ریاست جمهوری به چشم می‌خورد که آثار اصابت گلوله‌های متعدد بر رویشان بود. 

سراسر روز یکشنبه نیز از پایگاه‌های نظامی در این کشور غرب آفریقا، صدای شلیک گلوله شنیده می‌شد، اما مقام‌های دولتی بورکینافاسو، ازجمله وزیر دفاع آن کشور، شایعه کودتا و افتادن قدرت به‌دست نظامیان شورشی را رد کرده بودند. 

نظامیان شورشی در بورکینافاسو خواستار حمایت بیشتر شامل منابع و آموزش «مناسب» برای مبارزه با شبه‌نظامیان اسلام‌گرای مرتبط با داعش و القاعده و همچنی استعفای روسای ارتش و اطلاعات شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از وضعیت و محل نگهداری کابوره پس از بازداشت، اطلاع دقیقی در دست نیست و منابع امنیتی و دیپلماتیک گزارش‌های متناقضی در این زمینه ارائه کرده‌اند.

روز دوشنبه همچنین سه خودروی زرهی و سربازانی با کلاه‌های صورت‌پوش، در خارج از مقر صدا‌وسیمای دولتی مستقر شده بودند.

درپی افزایش روزافزون کشتار غیرنظامیان و سربازان به‌دست شبه‌نظامیانی که برخی با دولت اسلامی و القاعده مرتبط بودند، دولت کابوره در ماه‌های اخیر با موجی از اعتراض‌های خیابانی روبه‌رو شده است. 

در یکی از حمله‌های اخیر، شبه‌نظامیان ماه نوامبر در حمله به یک مقر ژاندارمری، ۴۹ افسر پلیس و چهار غیرنظامی را کشتند.

پس از آن حمله، کابوره برای آرام‌کردن معترضان در خیابان‌ها وعده داده بود که به ناکارآمدی و فساد در ارتش پایان خواهد داد.

اما روز یکشنبه مردم معترض هم در حمایت از نظامیان شورشی دوباره به خیابان آمدند و مقر حزب سیاسی کابوره را غارت کردند. دولت تا اطلاع ثانوی از ساعت ۸ شب تا ۵:۳۰ بامداد روز بعد، منع رفت‌و‌آمد اعلام کرده و مدارس را هم به‌مدت دو روز تعطیل کرده است.

بورکینافاسو یکی از کشورهای تولیدکننده طلا است، اما یکی از فقیرترین کشورهای آفریقای غربی محسوب می‌شود.

شبه‌نظامیان اسلام‌گرا بخش‌هایی از این کشور را تحت کنترل گرفته‌ و ساکنان برخی مناطق را مجبور کرده‌اند تا از نسخه خشن قوانین اسلامی آن‌ها پیروی کنند. در مقابل، تلاش‌های ارتش بورکینافاسو برای مقابله با این شبه‌نظامیان، آن‌ها را با کمبود منابع مواجه کرده‌اند. 

بیشتر از جهان