بیش از ۵۰۰ هزار افغان پس از تسلط طالبان بیکار شده‌اند

گرسنگی و بیکاری در افغانستان تعداد کودکان کار را افزایش داده است

زنان آسیب شدیدتری متحمل شده‌اند-WAKIL KOHSAR / AFP

سازمان بین‌المللی کار (ILO) روز چهارشنبه (۲۹ دی) اعلام کرد که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، بیش از ۵۰۰ هزار نفر شغل خود را از دست داده‌ و در این میان، زنان آسیب شدیدتری متحمل شده‌اند. این سازمان پیش‌بینی کرد که در نتیجه بحران در افغانستان و محدود شدن مشارکت زنان در عرصه اشتغال، میزان بیکاری در افغانستان تا اواسط سال جاری میلادی به ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار نفر افزایش یابد.

بر اساس یافته‌های سازمان بین‌المللی کار، در حال حاضر، سطح اشتغال زنان در افغانستان در مقایسه با استانداردهای جهانی بسیار پایین است؛ زیرا در سه ماه سوم سال ۲۰۲۱، حضور زنان در بازار کار افغانستان حدود ۱۶ درصد کاهش یافته است. این سازمان اعلام کرد که ممکن است تا اواسط سال ۲۰۲۲، این میزان به ۲۱ تا ۲۸ درصد برسد.

رامین بهزاد، هماهنگ‌کننده ارشد سازمان بین‌المللی کار برای افغانستان، گفت: «وضعیت در افغانستان بحرانی است و برای ثبات و بهبود اوضاع، حمایت فوری لازم است». او تصریح کرد: «در حالی که اولویت فعلی رفع نیازهای فوری انسانی است، بهبودی پایدار وضعیت افغانستان به دسترسی مردم به شغل مناسب، درآمد و خدمات اساسی بستگی دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان بین‌المللی کار در عین حال اعلام کرد که از زمان تسلط طالبان، صدها هزار شغل در بخش‌های کلیدی شامل کشاورزی، خدمات ملکی و ساخت‌وساز از بین رفته است؛ زیرا با سقوط حکومت پیشین، پروژه‌های بزرگ و زیربنایی متوقف شده‌اند و این مسئله به بیکار شدن هزاران نفر منجر شده است.

با تسلط طالبان بر افغانستان، ایالات متحده آمریکا تحریم‌های شدیدی را علیه طالبان وضع و در پی آن، ذخیره نزدیک به ۱۰ میلیارد دلاری بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرد. در همین حال، سایر حمایت‌های مالی کشورها و سازمان‌های خارجی که ۸۰ درصد بودجه اقتصاد افغانستان را تامین می‌کرد، به حالت تعلیق درآمد. این وضعیت به بروز بحران نقدینگی در بازار افغانستان و سقوط سریع سیستم اقتصادی منجر شد که بیکاری و فقر روزافزون را در پی داشت.

سازمان بین‌المللی کار در ادامه، در مورد از دست رفتن نیروی متخصص کار در افغانستان هم ابراز نگرانی کرد. بنا بر اعلام این سازمان، معلمان و کارکنان بخش بهداشت و درمان به دلیل مشکلات مالی و پرداخت نشدن حقوق خود، در وضعیت اقتصادی نامساعدی به سر می‌برند و برای ادامه زندگی مجبورند دست از کار بکشند و از دست رفتن نیروهای متخصص دستاوردهای توسعه‌ای را که در دو دهه اخیر و با دشواری به دست آمده بودند، تهدید می‌کند.

بنا بر یافته‌های سازمان بین‌المللی کار، گرسنگی و بیکاری در افغانستان شمار کودکان کار را نیز افزایش داده است. این سازمان اعلام کرد که در حال حاضر، حدود ۷۰۰ هزار کودک پسر و ۳۰۰ هزار کودک دختر در افغانستان کار می‌کنند؛ در حالی که فقط ۴۰ درصد از کودکان پنج تا ۱۷ سال در این کشور به مدرسه می‌روند.

با انتشار بیانیه سازمان بین‌المللی کار، سازمان ملل متحد هم اعلام کرد که در حال حاضر، اولویت اساسی این سازمان برای کمک به مردم افغانستان ارائه خدمات اولیه نجات همچون غذا و دارو، حفظ سرمایه‌گذاری‌های اجتماعی و براورده کردن نیازهای اولیه انسانی است. در حمایت از این استراتژی سازمان ملل، سازمان بین‌المللی کار متعهد شده است تا با کارفرمایان و اتحادیه‌های کارگری برای ارتقای سطح اشتغال و تولید کار مناسب در افغانستان همکاری کند.

 سازمان ملل اعلام کرد که سازمان بین‌المللی کار بر چهار حوزه کلیدی شامل خدمات اشتغال اضطراری، سرمایه‌گذاری‌های کوچک، ارتقای شرکت‌ها و توسعه مهارت‌های کارکنان تمرکز خواهد کرد و در عین حال، احترام به حقوق کارگران، برابری جنسیتی، به‌کارگیری معلولان در کار و حذف کار کودکان را مدنظر قرار خواهد داد.