حمله با نارنجک به دفتر حزب رئیس جدید مجلس عراق

احزاب شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران انتخاب محمد الحلبوسی به ریاست مجلس را غیرقانونی می‌دانند

دفتر مرکزی حزب تقدم پس از حمله- عکس از حساب توییتری @alrasheedmedia

مقام‌های پلیس عراق از حمله با نارنجک به دفتر مرکزی حزب «تقدم » که محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق رهبری آن را برعهده دارد، در منطقه اعظمیه واقع‌در شمال شرقی بغداد، خبر دادند.

براساس گزارش‌ها، در این حمله که در ساعت‌های اولیه بامداد روز جمعه، ۲۴ دی‌ماه، رخ داد، در اثر انفجار نارنجک دو نگهبان زخمی شدند و به درها و پنجره‌های ساختمان آسیب وارد شد.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است، اما حزب «تقدم» در بیانیه‌ای این حمله را «تروریستی» دانسته و به هم‌زمان بودن آن با دستاوردهای حزب به همراه دیگر شرکایش برای عراقی «عاری از شبه‌نظامیان» اشاره کرده است.  

در ادامه این بیانیه تاکید شده است که این حمله، تنها موجب عزم و پایبندی بیشتر این حزب به مواضع اصولی‌ مبنی‌بر «وحدت و ثبات عراق» می‌شود.

بنابر اعلام پلیس، ساعتی پس از این حمله، در یک حادثه مشابه، مقر حزب «عزم»، به رهبری خمیس الخنجر، یکی دیگر از سیاستمداران سنی‌مذهب عراق را نیز در بغداد هدف قرار گرفته و انفجار خسارات جزئی به‌بار آورده است. مسئولیت این حمله نیز هنوز هیچ گروهی برعهده نگرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعتی پیش از این حملات، در شامگاه پنجشنبه، دو راکت نیز به‌سمت سفارت آمریکا واقع در منطقه امنیتی سبز بغداد پرتاب شد که هر دو رهگیری و منهدم شدند. یک راکت دیگر نیز به‌سمت سفارت پرتاب شده بود که با سقوط در مجتمع قادسیه در منطقه سبز، یک زن و یک کودک را  زخمی کرد.

پس از انتخابات سراسری دهم اکتبر (۱۸ مهرماه) که بزرگ‌ترین برنده آن مقتدی صدر، روحانی و رهبر سیاسی قدرتمند شیعه بود، مجلس جدید عراق به‌تازگی کار خود را آغاز کرد و ۱۹ دی‌ماه، در نخستین نشست آن، محمد حلبوسی، سیاستمدار سنی‌مذهب و رهبر حزب «تقدم» برای دومین‌بار به ریاست مجلس انتخاب شد.

احزاب شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در انتخاب رئیس مجلس و معاونانش شرکت نکردند و با اعتراضو غیرقانونی خواندن انتخاب محمد حلبوسی و کل روند انتخاب هیئت رئیسه در نشست مجلس، به دادگاە شکایت کردند.

دادگاه عالی فدرال عراق روز پنجشنبه، ۲۴ دی‌ماه، فعالیت حلبوسی به‌عنوان رئیس و همچنین معاونان مجلس جدید این کشور را  تا رسیدگی کامل به شکایت‌ها در این زمینه، به‌طور موقت تعلیق کرد.