سپاه می‌گوید راکتی که به مقصد نرسید «موفق» بود

ادعای فرمانده هوافضای سپاه در حالی است که ماهواره‌بر سیمرغ نتوانست سه محموله خود را در مدار قرار دهد

فرمانده هوافضای سپاه پاسداران می‌گوید جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته موفق شده است برای نخستین بار، پیشرانه با سوخت جامد را در ماهواره‌بر خود آزمایش کند. جمهوری اسلامی ایران در نیمه نخست دی‌ماه، با اعلام پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ، خبر داد که این ماهواره‌بر نتوانسته است سه محموله خود را در مدار قرار دهد.

به گزارش ایرنا، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عصر پنجشنبه، ۲۳ دی، در دوازدهمین اجلاس جامعه مدرسین و علمای بلاد در قم، از آزمایش موفق موتوری با سوخت جامد در پرتاب ماهواره‌بر خبر داد. به گفته او، در دوسال گذشته ماهواره‌برها با استفاده از سوخت مایع آزمایش می‌شدند و جمهوری اسلامی ایران از این پس می‌تواند با موتورهای ارزان ماهواره‌های زیادی را به فضا پرتاب کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرعلی حاجی‌زاده گفت که ماهواره‌برهای جدید ایرانی «غیرفلزی و از جنس کامپوزیت‌»اند و پیشرانه آن نیز غیرمتحرک است که افزایش بیشتر انرژی موشک و صرفه‌جویی در هزینه‌ها را سبب می‌شود.

موشک‌های ماهواره‌بر معمولا از سوخت مایع استفاده می‌کنند اما استفاده از سوخت جامد به این موشک‌ها امکان می‌دهد از پرتابگرهای متحرک پرتاب شوند. سامانه‌های موشکی بالیستیکی از سوخت جامد بهره می‌برند. موشک‌های بالیستیک به دلیل هزینه بالا و توان حمل محموله کم‌وزن عمدتا جز برای حمل کلاهک هسته‌ای استفاده نمی‌شوند. استفاده از کامپوزیت در ساخت بدنه موشک ماهواره‌بر وزن موشک را کاهش و توان حمل بار موشک را افزایش می‌دهد.

ساخت موشک‌های ارزانی که بتوانند مواد منفجره متعارف بیشتری را با خود حمل کنند، می‌تواند امنیت بین‌المللی را متاثر کند؛ با این حال، سپاه پاسداران مدعی است این فناوری را برای مقاصد علمی و پرتاب ماهواره به فضا گسترش می‌دهد.

پیش‌تر جمهوری اسلامی در مورد خبر «پرتاب» موفق سیمرغ و ناکامی‌اش در قرار دادن ماهواره ظفر که در بهمن ۱۳۹۸ اتفاق افتاد گفته بود که سیمرغ باید این محموله را به ارتفاع ۵۳۰ کیلومتری می‌رساند که در مرحله نهایی نتوانست سرعت مورد نیاز را محقق کند.

سه محموله اخیر هم به ارتفاع ۴۷۰ کیلومتری رسیدند که ۸۰ کیلومتر کمتر از مداری است که ایران از سال‌ها پیش برای قرار دادن ماهواره در آنجا برنامه‌ریزی کرده است.