چشم زرین رصدخانه فضایی جیمز وب گشوده شد

اخترشناسان امیدوارند که با رصدخانه جیمز وب بتوان تا مقطع صد میلیون سال بعد از مه‌بانگ را مشاهده کرد

آینه بزرگ و زرین تلسکوپ فضایی جیمز وب روز شنبه ۸ ژانویه (۱۸ دی) گشوده شد و واپسین مرحله از هم باز شدن تجهیزات این رصدخانه انجام شد.

با گشوده شدن آخرین بال آینه‌ ۶.۵ متری این تلکسوپ با فرمان اتاق کنترل، اکنون تجهیزات رصد کاملا گشوده است. رصدخانه فضایی ده میلیارد دلاری جیمز وب که از تلسکوپ فضایی هابل توانمندتر است، در جست‌وجوی روشنایی‌ نخستین ستاره‌ها و کهکشان‌هایی که ۱۳.۷ میلیارد سال پیش شکل گرفتند، کیهان را خواهد کاوید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناسا به این منظور، رصدخانه جیمز وب را به آینه‌‌ای بزرگ و حساس مجهز کرده است. این رصدخانه به‌قدری بزرگ است که باید تا می‌شد تا در موشکی که آن را دو هفته پیش از آمریکای جنوبی به فضا پرتاب کرد، جا بگیرد. پرخطرترین عملیات هفته گذشته انجام شد، یعنی زمانی که سایبان بزرگ آن، که به اندازه یک زمین تنیس است، باز شد و سایه مورد نیاز را برای آینه و حسگرهای فروسرخ ایجاد کرد.

گشوده شدن آینه رصدخانه از روز جمعه آغاز شد. این آینه از برلیوم ساخته شده است که فلزی سبک و پایدار در سرما است. هر یک از ۱۸ تکه آینه با لایه‌ نازکی از طلا پوشانده شده است که پرتو فروسرخ را خیلی خوب بازمی‌تاباند. این تکه آینه‌های شش‌ضلعی باید طوری کنار یکدیگر چیده شوند که آینه بتواند به صورت یکپارچه بر ستاره‌ها، کهکشان‌ها، و جهان‌های ناشناخته‌ای متمرکز شود که شاید نشانه‌های احتمالی زندگی در آن‌ها باشد.

رصدخانه جیمز وب دو هفته دیگر به مقصد خود در فاصله ۱.۶ میلیون کیلومتری زمین می‌رسد. اگر همه چیز خوب پیش برود، تابستان امسال می‌تواند رصدهای علمی را آغاز کند.

اخترشناسان امیدوارند که با رصدخانه جیمز وب بتوان تا مقطع صد میلیون سال بعد از مه‌بانگ را مشاهده کرد.

بیشتر از علوم