ابراز نگرانی آمریکا و سازمان ملل از استعفای نخست وزیر سودان

عبدالله حمدوک در سخنانی که از تلویزیون سودان پخش می‌شد، وضعیت را بسیار خطرناک خواند و نسبت به در خطر افتادن موجودیت کشور هشدار داد

اعتراضات مردمی در کشور سودان در سال ۲۰۱۹ به سرنگونی عمر بشیر، دیکتاتور حاکم بر کشور، انجامید-chuREUTERS/Mohamed Nureldin Abdallah

در پی استعفای نخست وزیر سودان، ایالات متحده از حکومت این کشور خواست حق حاکمیت غیرنظامیان را تضمین کند و از به کار بردن خشونت علیه تظاهرکنندگان مخالف حاکمان نظامی پرهیز کند.

وزارت خارجه آمریکا در توییتی نوشت: «پس از استعفای آقای حموک، رهبران سودان باید اختلافات را کنار بگذارند، به اجماع برسند، و تداوم حاکمیت غیرنظامیان را تضمین کنند.»

عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان، در پی دور تازه‌ای از ناآرامی‌های خیابانی در خارطوم، پایتخت آن کشور، از سمت خود کناره‌گیری کرد. 

فولکر پترز، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در سودان هم با ابراز تاسف از استعفای حمدوک گفت که بحران جاری ممکن است پیشرفت‌هایی را که از زمان قیام علیه عمرالبشیر و سرنگونی او به دست آمده است به خطر اندازد.

روز یکشنبه، ۲ ژانویه ۲۰۲۲، هزاران تن در اعتراض به توافق تازه تقسیم قوا با ارتش سودان، به خیابان‌های پایتخت آن کشور سرازیر شدند. معترضان خواستار بازگشت کامل قدرت به دولت غیرنظامی هستند. اما ارتش سودان با خشونت اعتراضات را سرکوب کرد و در جریان ناآرامی‌ها دستکم دو تن جان باختند.

با استعفای نخست‌وزیر، اینک نظامیان به طور کامل قدرت را در اختیار دارند.  

اعتراضات مردمی در کشور سودان در سال ۲۰۱۹ به سرنگونی عمر بشیر، دیکتاتور حاکم بر کشور، انجامید. اما دوران گذار به حاکمیت دموکراسی تاکنون بسیار شکننده بوده است. 

عبدالله حمدوک در سخنانی که از تلویزیون سودان پخش می‌شد، وضعیت را بسیار خطرناک خواند و نسبت به در خطر افتادن موجودیت کشور هشدار داد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست‌وزیر سودان افزود هر چه در توان داشته انجام داده است تا کشور در سراشیب فاجعه نلغزد، اما تلاش‌های فراوان برای رسیدن به توافق سرانجامی نداشته‌ است. 

ارتش سودان در ۲۵ اکتبر و در حالی که تنها یک ماه به پایان دوران گذار مانده بود، کودتا کرد. قرار بود در پایان دوران گذار یک دولت کاملا غیرنظامی سررشته امور را در دست بگیرد. ارتش در جریان کودتا نخست‌وزیر را حبس خانگی کرد، اما در پی اعتراضات خیابانی، دوباره در توافقی قدرت را با وی تقسیم کرد. 

عبدالله حمدوک اقتصاددانی شناخته شده در جامعه بین‌المللی با سابقه کار در سازمان ملل است. او توانست در مذاکره با نهادهای مالی بین‌المللی، برخی از بدهی‌های کشورش را لغو کند، اما در ازای آن با حذف رایانه سوخت موافقت کرد. حذف یارانه سوخت به افزایش قیمت کالاهای اساسی منجر شد و بر دامنه اعتراضات ضد دولتی افزود. 

در توافقنامه‌ تازه میان عبدالله حمدوک و ارتش که در ماه نوامبر امضا شد، چگونگی تقسیم قدرت میان نظامیان و دولت تکنوکرات حمدوک مبهم بود.

ایالات متحده آمریکا در واکنش به استعفای نخست‌وزیر سودان، از رهبران آن کشور خواست که به سرکوب خشونت‌بار معترضان پایان دهند. 

به گزارش کمیته مرکزی سازمان پزشکان سودان که یکی از سازمان‌های هوادار دموکراسی در آن کشور است، تاکنون ۵۰ تن در جریان اعتراضات و ناآرامی‌های اخیر کشته شده‌اند. 

ژنرال عبدالفتاح برهان، رهبر کودتای اکتبر، مدعی است که کودتای ارتش برای نجات کشور از غرق شدن در جنگی داخلی است. او می‌گوید سودان همچنان به « گذار به دموکراسی » متعهد است و انتخابات در ژوئیه ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد.

بیشتر از جهان