قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی: «حیوان‌فرزندی» جایگزین فرزندآوری شده است

طرح‌هایی مانند «تعالی خانواده و جوانی جمعیت» و «صیانت در برابر حیوانات» در مجلس ایران مطرح است

«میل به بی‌فرزندی، کم‌فرزندی و حتی میل به حیوان فرزندی که از غرب آمده، خلاف فطرت و طبیعت انسانی است»  - فرارو

در ادامه ابراز نگرانی مسئولان نهادهای مختلف درباره بحران جمعیت، این بار مقام‌هایی از سازمان تبلیغات اسلامی بر لزوم زادوولد بیشتر در ایران تاکید کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، نشست «هم‌افزایی تعظیم شعائر فاطمیه و روایت مکتب حاج قاسم سلیمانی» با رویکرد «پیگیری قانون جوانی جمعیت» برگزار شده و در این نشست، محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات، از بحران جمعیت به عنوان چالش نام برده و «برخورد قدرتمندانه» با آن را وظیفه تمام دستگاه‌های کشور اعلام کرده است.

روح‌الله حریزاوی، قائم‌مقام سازمان تبلیغات، هم با بیان اینکه «تبلیغ فرزند کمتر یک تبلیغ اشتباه بود»، گفت: «میل به بی‌فرزندی، کم‌فرزندی و حتی میل به حیوان فرزندی که از غرب آمده، خلاف فطرت و طبیعت انسانی است. این اتفاق‌ها ناشی از تغییر سبک زندگی جامعه است که متاسفانه از دهه ۶۰ و ۷۰ آغاز شد و جامعه را به داشتن فرزند کمتر تشویق کرد. دو نسل با این سیاست‌ها خو گرفتند و تغییر این سبک زندگی کار طولانی‌مدت و پیچیده‌ای است و باید از روش‌های دقیق و کارشناسی برای تغییر این رویه غلط بهره‌مند شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته‌های این مسئولان فرهنگی ممکن است در نگاه اول بی‌اهمیت به نظر برسد اما درواقع نشان‌دهنده نوع نگاه سیاست‌گذاران جمهوری اسلامی ایران در تصمیم‌های کلان است که به تصویب طرح‌هایی مانند «تعالی خانواده و جوانی جمعیت» و هم‌زمان با آن، بررسی طرح «صیانت در برابر حیوانات» در مجلس منجر شده است.

چند سالی است که با تغییر سبک زندگی و افزایش تمایل مردم به داشتن حیوان خانگی، مسئولان مذهبی و محافظه‌کار به این موضوع به چشم جایگزینی برای فرزندآوری نگاه می‌کنند و در تلاش‌اند به هر طریق که شده، مانع از همزیستی مسالمت‌آمیز انسان‌ها و حیوانات در ایران شوند.

محمد صالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، روز بیست‌ودوم تیر ۱۴۰۰، با بیان اینکه «وقتی آمار حجاب و رعایت عفاف کاهش پیدا کند، آمار ازدواج و تمایل به فرزندآوری با کاهش شدید روبه‌رو و به جای آن نگهداری از حیوانات جایگزین می‌شود» تاکید کرد: «فوریت شورای شهر تهران در تصویب ورود سگ‌ها به پارک‌ها نشان از نادیده گرفتن و کمرنگ شدن واقعیت‌های جامعه توسط افرادی با تفکراتی این چنینی است.»

۲۵ مهر ۱۴۰۰ نیز مرتضی رستم‌پور، معاون رسانه، فرهنگ‌سازی و آموزش ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر، نگهداری از حیوانات در منزل را هم به لحاظ اقتصادی و هم عاطفی هزینه‌بر دانست و گفت: «باید وزارت ارشاد و مجلس به این قضیه ورود کنند زیرا نگهداری حیوان به‌خصوص بین برخی از ستاره‌ها، به تبلیغی برای سبک زندگی غربی تبدیل شده که باید جرم‌انگاری شود اما مجلس به این قضیه خوب ورود نکرده است.»

با این گفته‌ها و اظهار نگرانی‌های مشابه، در نهایت طرح «صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک» در تایخ ۱۸ آبان ۱۴۰۰با امضای ۷۵ نماینده مجلس اعلام وصول شد. اگرچه این طرح در فضای مجازی با مخالفت‌های بسیاری مواجه شد و برخی جامعه‌شناسان تاکید کردند که بین کاهش فرزندآوری و حیوان‌دوستی ارتباطی وجود ندارد و ریشه کاهش جمعیت را باید در جای دیگری جست‌وجو کرد، به نظر می‌رسد که در نگاه مسئولان جمهوری اسلامی ایران مخالفت با نگهداری حیوانات خانگی همچنان به مثابه راهکاری برای افزایش زادوولد در نظر گرفته می‌شود.