از شاهد جعلی تا فروشنده کبد و تخمک؛ مشاغلی خاص جمهوری اسلامی

یک کانال تلگرامی برای «اجاره حساب بانکی» در ایران بیش از ۸۳ هزار عضو دارد

میانگین سنی کسانی که آگهی فروش ثبت کرده‌اند پایین‌تر آمده و بیشتر آگهی‌ها را افراد بین ۲۰ تا ۳۵ سال می‌دهند- ایندیپندنت فارسی

این روزها در ایران آگهی‌های عجیب و خرید و فروش اقلامی رونق دارد که شاید در جهان بی‌سابقه باشد. انبوهی از اخبار مربوط به فروش پشت‌بام به قیمت متری ۱۰ میلیون تومان، فروش کارت سوخت، و اجاره شناسنامه و کارت ملی از جمله مواردی است که این روزها هر قدر اوضاع اقتصادی سخت‌تر می‌شود، بر تعداد آن‌ها نیز افزوده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بهار، در شرایط وخیم اقتصادی ایران، چیز‌های زیادی تبدیل به کالا شده و روی آن قیمت گذاشته می‌شود. اگر در سال‌های قبل اعضایی از بدن مانند کلیه و تخمک قیمت می‌خورد و افرادی مجبور به فروش آن‌ها بودند، حالا در توفان گرانی‌ها و فشار‌های معیشتی، بر تعداد عضو‌های قابل فروش بدن اضافه شده است و افراد بیشتری فقط برای بقا، عضوی از بدنشان را می‌فروشند.

آگهی برای فروش اعضای پیوندی

خبرنگار بهار می‌نویسد: «[عده] کسانی که جلوی بیمارستان‌ها و راهروهای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و پیوند اعضا به دنبال فروش اعضای بدنشان هستند، بیشتر می‌شود و البته تنوع میان اعضا هم بیشتر شده [است] و دیگر به فروش کلیه و تخمک منتهی نمی‌شود. در این میان، پلتفرم‌هایی نیز برای درج آگهی خرید و فروش اعضای بدن راه افتاده [است] تا این تجارت سروسامان بیشتری پیدا کند. گشتی در یکی از این سایت‌ها که با شعار حمایت از فروشندگان اعضا به صورت گمنام راه‌اندازی شده [است]، نشان می‌دهد که این سایت در استان‌های مختلف مشتری جذب می‌کند و واسطه‌ای میان فروشنده و خریدار اعضای بدن است.»

در میان آگهی‌های درج شده در تارنمای (سایت) مزبور، فروش کلیه و کبد بسیار پرطرفدار است و آگهی‌های زیادی برای فروش این دو عضو دیده می‌شود. به نظر می‌رسد میانگین سنی کسانی هم که آگهی فروش ثبت کرده‌اند پایین‌تر آمده است و بیشتر آگهی‌ها را افراد بین ۲۰ تا ۳۵ سال می‌دهند. در این تارنما، هر کلیه بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و قیمت‌ها در مورد کبد بستگی به حجم فروش دارد. برای فروش یک‌سوم کبد بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان، و برای فروش نصف کبد بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان قیمت‌ها در نوسان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فروش هویت و شهادت جعلی

بنا بر این گزارش، در سال‌های قبل نیز کسانی مقابل دفاتر قضایی و دادگاه‌ها می‌چرخیدند و به‌عنوان شاهد پای میز دادگاه‌های طلاق، ازدواج، و پرونده‌هایی مانند انحصار وراثت می‌رفتند، اما حالا هم تعدادشان بیشتر شده است و آگهی‌ها و شماره تلفن‌های بیشتری از آن‌ها به چشم می‌خورد و هم نرخشان دو تا سه برابر شده است. این افراد در حالی مجبور به این کار شده‌اند که در صورت افشای جعلی بودن شهادتشان، بین ۶ ماه تا دو سال حبس در انتظارشان است.

اجاره حساب بانکی

یک کانال تلگرامی برای «اجاره حساب بانکی» در ایران بیش از ۸۳ هزار عضو دارد و شعارش درآمد ثابت با کمترین فعالیت است.

بهار می‌نویسد: «خودم را زن خانه‌دار معرفی می‌کنم و می‌گویم مشتاقم این درآمد را داشته باشم. از من حساب بانکی می‌خواهد و ثبت نام در یک صرافی رمزارز. می‌گوید کارشان در حوزه رمزارز است و برای جابه‌جایی پول در روز نیاز به حساب‌های بانکی مختلف دارند تا بتوانند بالاتر از سقف بانکی در روز پول جابه‌جا کنند. می‌گویم اگر بانک بفهمد حسابم دست خودم نیست، برایم دردسر می‌شود؟ می‌گوید نه، هیچ منع قانونی ندارد.»

این گزارش می‌افزاید: «با یک حقوق‌دان همین صحبت را در میان گذاشتم و متوجه شدم به لحاظ متن قانون، تفویض اجازه دسترسی به حساب بانکی به دیگری منع قانونی ندارد و مشتری‌های حساب‌های اجاره‌ای هم به واسطه همین خلأ قانونی اقدام به این کار می‌کنند. به لحاظ قانونی، فقط زمانی در این مورد جرم محرز می‌شود که مشخص شود با حساب شما پولشویی شده و در اینجا با انتساب به جرم‌های دیگر، و نه اجاره دادن حساب، ممکن است مجرم شناخته شوید.»

به نوشته پایگاه خبری بهار، گرچه سیاست دولت‌ها در برابر این گونه مشاغل، همواره اجرای طرح‌های ضربتی و بگیر و ببند بوده است، اما روند بحرانی وضعیت اقتصادی کشور نشان می‌دهد که هر قدر اوضاع اقتصادی سخت‌تر می‌شود، این‌گونه مشاغل هم فراگیرتر می‌شود و افراد بیشتری مجبور به فروش هویت و اعضای بدن خود می‌شوند.