افغانستان در مسابقه مقدماتی جام‌جهانی بر بنگلادش غلبه کرد

افغانستان با قطر، بنگلادش، هند و عمان هم‌ گروه است

https://twitter.com/theafcdotcom

تیم ملی فوتبال افغانستان در دومین بازی‌اش در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ توانست یک بر صفر بنگلادش را شکست دهد.

این بازی شامگاه سه شنبه، ۱۹ شهریور، با میزبانی افغانستان در ورزشگاه مرکزی شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار شد. افغانستان به دليل شرايط بد امنيتی كابل نمی‌تواند بازی‌های خانگی‌اش را ميزبانی كند.

بازیکنان افغانستان توانستند در نیمه نخست بازی دروازه بنگلادش را باز کنند. تک گل این بازی را فرشاد نور کاپیتان تیم افغانستان به ثمر رساند و بازیکنان بنگلادش باوجود تلاش‌های پی‌در‌پی نتوانستند آن را تا پایان بازی جبران کنند. 

سرخ‌پوشان افغانستان با این پیروزی، از این مسابقات سه امتیاز بدست آوردند.

افغانستان در نخستین بازی‌اش مقابل قطر قهرمان آسیا، شش بر صفر شکست سنگینی را پذیرفت. قطر میزبان مسابقات جام جهانی سال ۲۰۲۲ میلادی و از مدعیان اصلی راهیابی به این جام است.

افغانستان شش بازی دیگر در پیش دارد و مسابقه بعدی‌اش مقابل عمان است که حدود یکماه دیگر (۱۰ اکتبر) برگزار خواهد شد. به دنبال آن ۱۴ نوامبر مقابل هند به میدان می‌رود و ۱۹ نوامبر بار دیگر با قطر روبرو می‌شود.

سه مسابقه اخیر افغانستان برای سال آینده برنامه ریزی شده و به تاریخ ۲۶ و ۳۱ مارس و ۹ ژوئن به مصاف بنگلادش، عمان و هند خواهد رفت.

مرحله دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ و جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ با حضور ۴۰ تیم آسیایی هفتۀ گذشته (پنج سپتامبر) آغاز شد و حدود ده ماه را دربر می‌گیرد. این تیم‌ها در هشت گروه به رقابت می‌پردازند و افغانستان با کشورهای قطر، بنگلادش، هند و عمان هم‌گروه است.

از هر گروه، صدرنشین به دور سوم مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ صعود می‌کند و چهار تیم دوم برتر نیز به آنها می‌پیوندد و در مجموع ۱۲ تیم به دور پایانی مرحله انتخابی راه پیدا می‌کنند تا در دو گروه ۶ تیمی برای انتخاب نمایندگان آسیا رقابت کنند.

این ۱۲ تیم برتر همچنین سهمیه حضور در مسابقات جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ را نیز بدست می‌آورند.

در ادامه ۲۸ تیمی که از حضور در جام جهانی قطر باز می‌مانند، به مصاف هم می‌روند و در نهایت ۱۲ تیم دیگر نیز راهی جام ملت‌های آسیا خواهد شد.

جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲، بیست و دومین جام جهانی است که از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ در قطر برگزار خواهد شد. این نخستین بار است که جام جهانی فوتبال با میزبانی یک کشور عربی از خاورمیانه، برگزار می‌شود.

به دنبال آن یکسال پس هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا با اشتراک ۲۴ تیم کشورهای آسیایی و با میزبانی چین برگزار می‌شود.

آخرین دوره این مسابقات امسال ۲۰۱۹ و برای نخستین بار با حضور ۲۴ تیم با میزبانی امارات متحده عرب برگزار شد و در نهایت قطر به عنوان قهرمانی رسید.

بیشتر از ورزش