حسین علیزاده: قلب بعضی افراد سیاه است و شجریان در آن جای نمی‌گیرد

محمدرضا شجریان پس از آنکه اعلام کرد که در مقابل حکومت و صدای مردم ایران است با غضب علی خامنه‌ای مواجه شد

حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده سرشناس در مراسم گرامیداشت محمدرضا شجریان در خانه هنرمندان ایران گفت محمدرضا شجریان در قلب مردم جای دارد.

او در ابتدای سخنانش از ممنوعیت صدا و تصویر و نام شجریان در رسانه‌های رسمی و صداوسیما انتقاد کرد و گفت احساس می‌کند امروز به «جزیره‌ای» وارد شده که در آن می‌توان نام شجریان را بر زبان آورد.

او گفت که قلب برخی افراد سیاه است و به همین دلیل «شجریان در آن جای نمی‌گیرد.»

محمدرضا شجریان بعد از سرکوب اعتراضات سال ۱۳۸۸ با غضب علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مواجه شد. او در یک دهه پایانی عمرش نتوانست در ایران کنسرتی برگزار کند.

در جریان سرکوب اعتراضات مردمی در سال ۱۳۸۸ هنگامی که محمود احمدی‌نژاد معترضان را خس و خاشاک خواند و علی خامنه‌ای نیز تظاهرات‌کنندگان را تهدید کرد که مسئولیت خون‌های ریخته شده با خودشان است، گفت که او «صدای خس و خاشاک» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از این اظهار نظر، محدودیت‌ها بر این استاد آواز شدت گرفت و صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز پخش «ربنا»ی شجریان را که جزئی ثابت از مراسم مذهبی ماه رمضان بود، ممنوع کرد.

حسین علیزاده در این مراسم گفت: «رادیو و تلویزیون ما که اوضاعش مشخص و مرخص است و این میان ما به فرستنده‌های دیگر گاهی مراجعه می‌کنیم زیرا همه‌مان بغضی داشتیم که تا امروز هم همراهمان است.»

او گفت که «نام محمدرضا شجریان اتحاد ایجاد می‌کند و همیشه این اتحاد را خوانده است، الآن هم نام شجریان است که اینجا ما را کنار هم جمع کرده است، در جامعه نام او را همه می‌شناسند حتی اگر هنرش را نشناسند زیرا پشت همه این هنرها شعور، جسارت و شجاعت است.»

محمدرضا شجریان در روز ۱۷ مهر ۱۳۹۹ پس از یک دوره طولانی در اثر بیماری سرطان درگذشت. شورای شهر پیشین تهران پس از مرگ او خیابانی را به نامش نامگذاری کرد ولی در نهایت با فشار بیت رهبری و سپاه پاسداران، این مصوبه معلق شد. محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس سابق شورای شهر پایتخت در نامه به شهردار وقت تهران دلیل معلق شدن مصوبه شورای شهر تهران را «بنا به ملاحظات و مصالحی» خوانده بود که در آن نامه به صراحت از آن‌ها نام نبرد.