احتمال دوبرابر شدن بهای بیت‌کوین تا ۲۰۲۲ به قوت خود باقی است

ارزش این ارز دیجیتال تا پایان اوت به ۴۷ هزار دلار و در پایان سپتامبر به ۴۳ هزار دلار رسید

در ماه ژوئن قیمت بیت‌کوین زیر ۳۴ هزار دلار بود - Ozan KOSE / AFP

سازنده یک مدل پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین که آن را  تا از آغاز سال ۲۰۲۲ در مسیر شش رقمی شدن قرار می‌دهد، می‌گوید که این مدل «به قوت خود باقی است».

تحلیلگر هلندی با نام مستعار پلن‌بی (PlanB) برای اولین بار این پیش‌بینی را در ماه ژوئن منتشر کرد؛ زمانی که قیمت بیت‌کوین زیر ۳۴ هزار دلار بود. از آن زمان تا کنون، قیمت بیت‌کوین هر ماه در محدوده چند درصد هدف مدل او قرار داشته است.

ارزش این ارز دیجیتال تا پایان اوت به ۴۷ هزار دلار، و در پایان سپتامبر به ۴۳ هزار دلار رسید. پلن‌بی هر دوی این قیمت‌ها را  پیش‌بینی کرده بود.

قیمت بیت‌کوین در ماه اکتبر در ۶۱ هزار و ۳۱۸ دلار بسته شد (اندکی کمتر از ۶۳ هزار دلاری که مدل او پیش‌بینی می‌کرد)، اما پس از آن که هفته گذشته در بالاترین سطح تاریخی خود به بالای ۶۸ هزار دلار رسید، اینک امید دوباره‌‌ای برای تحقق هدف ۹۸ هزار دلاری نوامبر پا گرفته است.

آخرین افزایش قیمت بیت‌کوین به این معنی است که این رمزارز از سال گذشته در همین زمان بیش از ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است، اما اگر قرار باشد پیش‌بینی پلن‌بی برای نوامبر برآورده شود، باید قیمت آن ۵۰ درصد دیگر نیز افزایش یابد.

با افزایش قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۲۱، گام به گام شهرت پلن‌بی نیز افزایش یافته است. پس از آن که مدل او موسوم به استاک‌-تو-فلو (Stock-to-Flow) با نام مخفف اس‌تو‌اف (S2F) عملکردی «به طرز شگفت‌انگیزی دقیق» داشت، او بیش از یک میلیون دنبال‌کننده در توییتر به دست آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدل اس‌تواف عرضه سهام بیت‌کوین را بر تولید (فلو) آن تقسیم می‌کند تا حرکت بازار را در بلندمدت تخمین بزند. کمبود ذاتی این ارز دیجیتال (زیرا در مجموع تنها ۲۱ میلیون بیت‌کوین عرضه خواهد شد) همراه با کاهش عرضه آن، به لحاظ نظری ارزش آن را در طول زمان افزایش خواهد داد.

آخرین موفقیت پیش‌بینی او تحقق «بدترین وضعیت احتمالی» او برای بیت‌کوین است که بیت‌کوین را در مسیر رسیدن به ۱۳۵ هزار دلار در دسامبر قرار می‌دهد.

سادگی مدل «اس‌تواف» پلن‌بی به این معنی است که این مدل مستعد آن است که با «رویدادهای قوی سیاه*» (black swan events) مانند ممنوعیت آن در یک اقتصاد پیشرو یا اخبار مهم ژئوپلیتیکی که بر بازارهای مالی سنتی تأثیر می‌گذارد، از مسیر خود خارج شود.

او ماه گذشته به ایندیپندنت گفت که اما به همان اندازه، قیمت بیت‌کوین می‌تواند در نتیجه اخبار مساعد، مانند تایید آن به عنوان اوراق بهادار قابل معامله در بورس یا پیروی کشور دیگری از الگوی السالوادور و تایید استفاده از آن به مثابه پول قانونی، افزایش یابد.

سایر تحلیلگران، به سرمایه‌گذاران در خصوص اتکا به مدل «اس‌تواف» برای پیش‌بینی حرکات کوتاه‌مدت قیمت، هشدار می‌دهند.

مصطفی المشیتا در شرکت دارایی‌های دیجیتال جی‌دی‌ای کاپیتال، گفت: «این مدل تا امروز دقیق بوده است، اما من نسبت به پیروی از چنین مدلی برای این نوع دارایی‌های ناپایدار هشدار می‌دهم.»

او افزود: «بیت‌کوین می‌تواند بهتر از هر بدیل دیگری، اقتصاد جهانی را با یک دسته واحد دارایی متحد کند. قیمت آن می‌تواند هر آن از مدل اس‌تواف پیشی بگیرد و عملکرد بهتری داشته باشد، اما «رویدادهای قُوی سیاه» تضعیف‌کننده نیز داریم که می‌تواند بیت‌کوین را در کوتاه مدت فلج کند.»

*این اصطلاح که از سوی نسیم نیکلاطالب به‌کار رفته و شهرت یافته است، به معنی  رویدادهای نامنتظره است. 

© The Independent

بیشتر از اقتصاد