«همدم»؛ سه ماه، ۱۶ ازدواج

مدیر نرم‌افزار همسر‌یابی همدم اندک بودن تعداد ازدواج‌ها را به «ماه‌های حرام» نسبت داد

محمدباقر قالیباف در مراسم رونمایی از همدم-عکس از تیبنا

زهره حسینی، مدیر نرم‌افزار همسریابی همدم، سه ماه پس از رونمایی و شروع به کار رسمی آن خبر داد که در این مدت ۱۶ ازدواج از طریق این اپلیکیشن (برنامک) انجام شده است. سایت همسریابی همدم، زیرمجموعه «موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان» وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است که روز ۲۱ تیر ۱۴۰۰ با حضور محمدباقر قالیباف و با حاشیه‌های فراوان رونمایی شد.
به گفته زهره حسینی از زمان آغاز به کار نرم‌افزار همدم تاکنون ۲۰۰ هزار نفر این برنامه را دانلود و نصب کرده‌اند و از این تعداد ۱۷۰ هزار نفر به سرویس همدم‌یاب رسیدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


به گزارش تارنمای کلیک و به نقل از زهره حسینی، سرویس همدم‌یاب «به صورت تخصصی» در زمینه جست‌وجوی همسر فعالیت می‌کند. بر اساس اعلام مدیر نرم‌افزار همدم، هم‌اکنون ۱۳ هزار و ۵۰۰ پروفایل (پرونده) تایید شده در این برنامه فعال‌اند. در این مدت هفت هزار و ۱۰۰ معرفی انجام شد اما ۱۶ زوج به مرحله ازدواج رسیدند.
زهره حسینی، اندک بودن تعداد ازدواج‌ها از طریق این نرم‌افزار را به «ماه‌های حرام» نسبت داد و مدعی شد که در ماه‌های محرم و صفر آمار ازدواج پایین آمده است.
نرم‌افزار همسریابی همدم، با حمایت محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و با بودجه سازمان تبلیغات اسلامی شروع به کار کرد. این نرم‌افزار به‌عنوان زیرمجموعه «موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان» فعالیت می‌کند که مدیریت آن را کمیل خجسته، فرزند حسن خجسته برادر همسر علی خامنه‌ای بر عهده دارد. کمیل خجسته پیشتر نیز از گردانندگان سایت شخصی علی خامنه‌ای بود.
سازمان تبلیغات اسلامی، یکی از نهادهای زیرمجموعه رهبر جمهوری اسلامی است که وظیفه اصلی آن تبلیغ رویکردهای مذهبی و سیاسی، حکومت ایران است. بودجه این سازمان در سال جاری ۳۶۱ میلیارد تومان تعیین شد و «موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان» در کنار خبرگزاری مهر، حوزه هنری و دانشگاه سوره از نهادهای مهم بودجه‌بگیر آن است.
رونمایی از نرم‌افزار همدم در تابستان ۱۴۰۰ در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های رسمی با واکنش‌های زیادی همراه بود. بسیاری از کاربران فضای مجازی با انتقاد از تبلیغات وسیع و بودجه‌گذاری برای راه‌اندازی این نرم‌افزار از مسئولان خواستند که به جای این کارها برای حل مشکلات اقتصادی که مهم‌ترین عامل بازدارنده ازدواج جوانان است، اقدام کنند.
راه‌اندازی سایت‌ها و نرم‌افزارهایی که امکان آشنایی افراد را با هم فراهم می‌کند در همه دنیا مرسوم است اما راه‌اندازی چنین اپلیکیشنی با حمایت و بودجه نهاد حکومتی تازگی دارد.
یکی دیگر از مواردی که انتقاد کاربران فضای مجازی را به دنبال داشت، شباهت نرم‌افزار همدم‌ به دیگر پلتفرم‌هایی است که نهادهای رسمی و پلیس فتا بارها درباره آن‌ها هشدار داده بودند. اجباری بودن پرداخت حق عضویت نیز موضوع دیگری بود که با واکنش‌هایی همراه شد، به طوری که مشاهده پرونده ۱۰ خانم مجرد برای یک مرد مجرد، ۴۰ هزار تومان آب می‌خورد. 
پیشتر طاهره پژوهش، جامعه‌شناس، در واکنش به راه‌اندازی این نرم‌افزار گفته بود: «در شرایطی که امنیت شغلی وجود ندارد و ٨۰ درصد پایه حقوق شاغلان بابت کرایه خانه مصرف می‌شود و مواد غذایی هم روز به روز گران‌تر، بالا رفتن سن ازدواج قابل انتظار است. از این رو سایت‌های همسریابی تاکنون موفقیت چندانی نداشته‌اند و به احتمال زیاد اولین اپلیکشن رسمی همسریابی هم سرنوشت مشابهی خواهد داشت».

بیشتر از