فهرست نهایی نامزدهای دریافت کننده جایزه بوکر

رقابت مارگارت اتوود و سلمان رشدی برای کسب این افتخار ادبی

NICHOLAS HUNT / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

فهرست نهايی برای جایزه ۲۰۱۹ بوکر اعلام شده و مارگارت اتوود و سلمان رشدی در میان مولفانی که برای دریافت این جایزه معتبر رقابت می‌کنند، دیده می‌شوند.

پیتر فلورانس، رئیس قضات ۲۰۱۹، اسامی این شش مولف- چهار زن ‌و دو مرد- را روز ۳ سپتامبر در یک کنفرانس خبری در کتابخانه بریتانیا در لندن اعلام کرد.

جایزه بوکر ۲۰۱۹ برای آثار داستانی به روی تمام نویسندگان از هر ملیتی، که به انگلیسی می‌نویسند، و کارهای آنها میان اول اکتبر ۲۰۱۸ و ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۹ در بریتانیا یا ایرلند منتشر شده باشد، باز است.

فهرست نهايي ۲۰۱۹ از این قرار است:

مارگارت اتوود(کانادا) – Testaments، شواهد - ناشر Chatto & Windus)

لوسی المن (بریتانیا، آمریکا) – Ducks، اردك هاى وحشى - نيوبرى پورت، ناشر (Gallery Beggar Press)

برناردين اواريستو(بريتانيا) – Girl, Woman, Other، زن، دختر، ديگرى - ناشر Hamish Hamilton

چيگوزى اوبى يوما (نيجريه) – An Orchestra of Minorities، اركستر اقليت‌ها - ناشر (Little Brown)

سلمان رشدى (بريتانيا/ هند) – Quichotte، كيشوت - ناشر (Jonathan Cape)

اليف شفق (تركيه/بريتانيا) – 10 Minutes 38 Seconds in This Strange World، ده دقيقه و ٣٨ ثانيه در اين دنياى غريب -  ناشر (Viking)

آقاى فلورانس اظهار داشت: «همانند تمام كارهای بزرگ ادبی، اين كتاب‌ها با زندگى و انسانيت عميق، گرامى و ناب عجين شده‌اند. همه ما يك‌صدا و به‌عنوان يك رشته مشترک، بلندپروازى خارق‌العاده‌اى را كه در هر يک از اين كتاب‌ها ديده می‌شود تحسين می‌کنیم. آنها از مزاح و لطيفه، تعامل سياسی و فرهنگى، صناعت ادبی و زيبايی و والايی شگفت انگيز سرشار هستند. همانند تمام كارهای ادبی بزرگ، اين كتاب‌ها با زندگى و انسانيت عميق، گرامی و ناب عجين شده‌اند. ما فهرست نهايی شش كتاب خارق‌العاده را در دست داريم، و مي‌توانيم هركدام از آنها را برنده بدانيم، اما من مي‌خواهم گيلاس خودم را به افتخار همه آنها به‌عنوان «برنده» بلند کنم. هرکسی که هر شش کتاب را بخواند، بهره خواهد برد و مشعوف خواهد شد، قدرت داستان مبهوتش خواهد کرد و از آنچه ادبیات می‌تواند در به پرواز درآوردن خیال و آزادی اندیشه و پندار انجام دهد به شوق خواهد آمد».

گابی ورد، مدیر ادبی بنیاد جایزه بوکر، افزود: «دیدن کار قضات و داوران که فهرست بلند خود را برای این فهرست نهايی کوتاه کنند، دشوار بود. آنها به تمام ۱۳ کتابی که یک ماه پیش انتخاب کردند چنان متعهد بودند که خود را ناچار می‌دیدند ساعت‌ها بحث کنند. بااین حال، این شش کتاب خارق العاده هستند، از دنیاهای متفاوت خبر می‌دهند؛ گنجینه‌ای از زندگی و صدا همراه دارند؛ به روش‌های گوناگون، با دیگر کارهای ادبی در گفت و شنود هستند. فکر می‌کنم به درستی می‌توان گفت قضات دنبال هیچ مقوله ویژه‌ای نبودند- با فکر باز وارد این روند شدند- اما این چیزی است که آنها یافتند: مجموعه‌ای از رمان که سیاسی، هماهنگ، احساسی و بی هراس هستند. اکنون، این شش کتاب، ‌گفت و شنودی سود بخش با هم خواهند داشت».

این فهرست توسط هیات پنج نفره‌ای از قضات، از میان ۱۵۱ رمان که میان اول اکتبر ۲۰۱۸ و ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۹ در بریتانیا یا ایرلند انتشار یافت، انتخاب شد.

مولفانِ فهرست نهايی، هر کدام ۲۵۰۰ پوند و نسخه ویژه‌ای از کتابشان را دریافت می‌کنند.

برنده ۲۰۱۹ روز دوشنبه ۱۴ اکتبر در مراسم اهدای جوایز در گیلدهال لندن، که رسانه بی بی سی آن را پخش خواهد کرد، اعلام خواهد شد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر