چشم در برابر چشم؛ روسیه دفتر ناتو را تعطیل کرد

شورای ناتو-روسیه، در سال ۲۰۰۲ در اوج مذاکرات پیوستن روسیه به این پیمان غربی تشکیل شده بود

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه - Evgeny Paulin / SPUTNIK / AFP

روسیه در پاسخ به اخراج چندی پیش هشت دیپلمات این کشور به اتهام جاسوسی، اعلام کرد که دفترش در ناتو را می‌بندد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز دوشنبه با تایید این اقدام گفت که در روابط پیشاپیش سرد مسکو با این پیمان غربی، تغییر چندانی ایجاد نمی‌شود.

او گفت: «چندان لزومی نمی‌بینیم که وانمود کنیم در آینده نزدیک ممکن است تغییراتی رخ دهد؛ زیرا ناتو نشان داده که چنین تغییراتی غیرممکن است.»

این دیپلمات کهنه‌کار تایید کرد که دفتر نمایندگی روسیه در مقر اصلی ناتو در تاریخ اول نوامبر تعطیل خواهد شد و در همان روز، دفتر اطلاعات و نمایندگی نظامی ناتو در مسکو را هم تعطیل خواهد کرد.

آقای لاوروف افزود تمام کارهای اضطراری روسیه نیز اکنون از طریق سفارت این کشور در بروکسل انجام خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آوریل ۲۰۱۴ که ناتو در پی عملیات نظامی ارتش روسیه در کریمه و شرق اوکراین، به عملیات مشترک خود با روسیه پایان داد، همکاری نظامی بین روسیه و ناتو تا حد زیادی متوقف شده است.

مذاکرات نیز در کل متوقف شده است. شورای ناتو-روسیه که در سال ۲۰۰۲ در اوج مذاکرات پیوستن روسیه به این پیمان غربی تشکیل شده بود، دو سال است که جلسه‌ای برگزار نکرده است.

ینس استولتنبرگ، رئیس ناتو، می‌گوید که به از سرگیری جلسات این شورا تمایل دارد اما روسیه اعلام کرده است که به خصوص با توجه به اخراج‌های ۸ اکتبر، چنین اقدامی توجیه منطقی ندارد.

ولادیمیر فرولوف، دیپلمات پیشین روسیه، در مورد تصمیم فوری روسیه به پاسخگویی گفت که اندکی فراتر از «احساس حرکت خوشایند» بود.

او گفت که اوضاع چندان عوض نشده و در حال حاضر ارتباطات چنان اندک است که «یک نفر با یک موبایل» در سفارت هم می‌تواند انجام دهد.

آقای فرولوف گفت: «از منظر برخورد دیپلماتیک هم یادآور دوران اتحاد شوروی است.»

© The Independent