محسن منصوری؛ از بنیاد مستضعفان تا استانداری تهران

تهران به‌عنوان سیاسی‌ترین استان کشور، به طور سنتی رو در روی حاکمیت قرار داشته است

محسن منصوری، استاندار تهران - عکس از جماران

اعضای کابینه براهیم رئیسی از ابتدا تا امروز انتقادات فراوانی را به دنبال داشته است. در آخرین مورد، محسن منصوری که در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، معاونت شورای هماهنگی ستادهای انتخاباتی ابراهیم رئیسی را برعهده داشت، حالا به‌عنوان استاندار تهران منصوب شده است. حامیان دولت با استقبال از این انتصاب، منصوری فردی «انقلابی» خواندند که حالا به این سمت رسیده است.

محسن منصوری با ۳۷ سال سن، جوان‌ترین فرد کابینه است. او در دولت احمدی‌نژاد نیز به‌عنوان جوان‌ترین فرماندار کشور، به فرمانداری ورامین منصوب شده بود و حالا قرار است در نقش هجدهمین استاندار تهران در ساختار جمهوری اسلامی و پس از انقلاب ۵۷ فعالیت کند.

وی علی‌رغم سن کم و مدرک تحصیلی غیرمرتبط، طی سال‌های اخیر در سمت‌های متعدد دیگری نیز به فعالیت پرداخته است.

محسن منصوری مدرک کارشناسی مکانیک و کارشناسی ارشد مدیریتی آموزشی دارد. با این حال عضویت در شورای عالی جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، معاونت بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره بنیاد علوی، مدیرعامل و عضو مؤسس و هیئت مدیره بنیاد کرامت آستان قدس رضوی در زمان ریاست ابراهیم رئیسی و همچنین همکاری با اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان سراسر کشور از جمله سوابق وی بوده است.

تهران به‌عنوان پایتخت ایران و تمرکز نزدیک به یک پنجم جمعیت کشور در آن، مهم است. همچنین شهر تهران به دلیل آنکه از انتخابات استقبال نکرده است و طی سال‌های اخیر محل تقابل سیاسی دولت و ملت بوده، مورد توجه ویژه حاکمیت قرار دارد. از این رو انتصاب استانداران همیشه با در نظر گرفتن ملاحظات متعدد امنیتی صورت گرفته است.

با به قدرت رسیدن انقلابیون در سال ۵۷ و روی کار آمدن دولت موقت مهدی بازرگان، حسین اخوان ملایری به سمت استاندار تهران منصوب شد. شاید بتوان مهمترین اقدامی که در دوران وی صورت گرفت را برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی دانست. رفراندومی که همچنان با شبهات بسیاری در زمینه برگزاری رو به رو است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از کنار رفتن دولت موقت، شورای انقلاب محمد مهدی عباسی و سپس حبیب جریری را به این سمت گمارد. او نیز در جنگ ایران و عراق به جبهه رفت و در آنجا به اسارت نیروهای عراقی در آمد. پس از آن ابوالحسن بنی صدر، رئیس جمهور وقت ایران محمد حسن نجفی قدسی را به این سمت منصوب کرد. نجفی قدسی حتی پس از بنی صدر نیز مدتی را در دولت محمد علی رجایی به کار ادامه داد تا اینکه علی خامنه‌ای به ریاست جمهوری رسید. در دوران ریاست خامنه‌ای افراد مختلفی در سمت استانداری تهران فعالیت کردند. محمد صانعی پور و حسن حاجیلاری هر کدام یک سال استاندار تهران بودند. سپس محمد نبی حبیبی از اعضای حزب مؤتلفه به مدت ۷ ماه در این سمت باقی ماند تا اینکه ۱۹ دی ۱۳۶۲، حسن طاهری استاندار تهران شد. طاهری با پایان دوران خامنه‌ای در نقش رئیس جمهور بر سر کار باقی ماند و تا سال ۱۳۷۳ که دولت دوم اکبر هاشمی رفسنجانی روی کار بود، در این سمت به فعالیت پرداخت. پس از اینکه محمدرضا رضازاده برای مدت کوتاهی سرپرست استانداری تهران بود، سید جلیل سید زاده یزدی که سابقه استانداری هرمزگان را داشت، به‌عنوان استاندار تهران منصوب شد و تا زمان مرگ در شهریور سال ۷۶ در این سمت باقی ماند.

با روی کار آمدن دولت محمد خاتمی، به طور موقت به‌عنوان سرپرست استانداری تهران برگزیده شد تا اینکه در آبان سال ۷۶ محمدرضا آیت‌اللهی که سابقه وزارت در دولت میرحسین موسوی را داشت، به سمت استانداری تهران منصوب شود. در پایان دولت اول خاتمی و ابتدای دولت دوم او، ابراهیم رضایی بابادی برای مدت ۴ ماه سرپرست استانداری تهران شد. (رضایی بابادی در همان دولت و پس از تشکیل استان خراسان جنوبی به استانداری این استان تازه تأسیس رسید و بعداً در دولت حسن روحانی نیز استاندار کرمانشاه شد. علی اکبر رحمانی آخرین استاندار تهران در دولت اصلاحات بود که از آبان ۱۳۸۰ تا پایان دولت هشتم در شهریور ۸۴، در این سمت باقی ماند.

کامران دانشجو یکی از جنجالی‌ترین استانداران تهران است. او که در دولت احمدی نژاد به این سمت رسید، با جنجال‌های متعددی در زمینه مدرک تحصیلی، فساد اقتصادی، فساد اخلاقی، تغییر دین و مسائل سیاسی در سال ۸۸ مواجه بود، سه سال این سمت را برعهده داشت تا اینکه در آستانه برگزاری انتخابات جنجالی ۸۸ به‌عنوان رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور ایران منصوب شد. وی از جمله کسانی است که گفته می‌شود در ماجرای سلمان رشدی و آتش‌زدن کتاب‌فروشی پنگوئن در انگستان نقش داشته و به همین دلیل به بریتانیا و اتحادیه اروپا ممنوع الورود است. العربیه بعدها اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌دهد دانشجو در اروپا به مسیحیت تغییر دین داده است. با این حال خود او این موضوع را تکذیب می‌کند. 

استاندار بعدی، مرتضی تمدن است که از سال ۸۷ تا پایان دولت احمدی نژاد در این سمت باقی ماند. او که در سرکوب اعتراضات سال ۸۸ نقش پررنگی داشته است، از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده تحت تحریم قرار دارد.

تا پیش از انتصاب منصوری و در دولت حسن روحانی، چهار نفر در مقاطع مختلف مدیریت استانداری تهران را برعهده داشتند.

حسین هاشمی، از اعضای حزب کارگزاران سازندگی در کل دوران دولت اول روحانی عهده‌دار سمت استانداری تهران بود. اما در دولت دوم این پست برای نزدیک به ۱۳ ماه به محمدحسین مقیمی سپرده شد. او که سابقه استانداری استان‌های مرکزی، کرمانشاه و خوزستان را در کارنامه داشت، تا آبان ۹۷ در این سمت باقی ماند. پس از آنکه شکرالله حسن‌بیگی یک ماه سرپرست استانداری تهران بود، انوشیروان محسنی بندپی تا پایان دولت روحانی استاندار تهران بود.

حال پس از نزدیک به ۴۳ سال، محسن منصوری که مورد حمایت جریان تندرو قرار دارد، عهده‌دار سمت استانداری تهران شده است.