حساب فیس‌بوک رئیس‌جمهور سابق افغانستان هک شده است؟

حساب فیس‌بوک اشرف غنی ساعاتی قبل متنی در حمایت از طالبان منتشر کرد

SAJJAD HUSSAIN / AFP

حوالی ساعت ۱۲ ظهر به وقت امارات متحده عربی، متنی در حساب رسمی محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور فراری افغانستان در فیس‌بوک منتشر شد و در آن خطاب به افغان‌ها آمد: «این یک حقیقت تلخ است که ما و کابینه ما در حال حاضر یک درصد هم در افغانستان قدرت نداریم. باز هم تعدادی از کشورها به اختیار خود و برای ایجاد بحرانی دیگر در افغانستان، سفیران و نمایندگان دولت سابق افغانستان در کشورهای مختلف را به نشست‌های بین‌المللی دعوت می‌کنند که بر اساس قانون نماینده مردم و حکومت فعلی نیستند.»

در حساب فیس‌بوک غنی همچنین نوشته شده بود که غلام محمد اسحاق‌زی، نماینده دولت غنی در سازمان ملل متحد، در حالی امروز در نشست سازمان ملل متحد سخنرانی خواهد کرد که پشت سر او حمایت هیچ دولت و ملتی وجود ندارد.

در ادامه این متن آمده بود: «سازمان ملل متحد به جای اینکه خود را از مردم دور کند، باید با حکومت جدید تعامل و به آن کمک کند. باید پول‌های بلوکه شده‌اش را آزاد کند و آن را به رسمیت بشناسد. جامعه جهانی باید درک کند که اگر می‌خواهد امنیت و آرامش را به افغانستان بیاورد، باید به‌سوی این‌ها (طالبان) دست دوستی دراز کند. با دشمنی نمی‌توان این‌ها را زیر نفوذ خود درآورد. چنانچه در ۲۰ سال گذشته هم نتوانسته‌اند.»

پیام منتشر شده در حساب غنی اینچنین به پایان می‌رسید: «شاید این دیدگاه من برای تعدادی از دوستانم خوشایند نباشد اما همه مرا به این می‌شناسند که رک صحبت می‌کنم. امروز که قرار است غلام محمد اسحاق‌زی به نمایندگی از من یا افغانستان  صحبت کند، من احساس شرم می‌کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این متن حساب فیس‌بوک غنی به فاصله چند دقیقه، سروصدای فراوانی در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشتند که غنی بالاخره چهره واقعی خود را نشان داده است. هرچند این متن تنها لحظاتی کوتاه روی صفحه‌ اشرف غنی بود و دوباره حذف شد؛ اما نیم ساعت پس از انتشار این متن، از طریق حساب رسمی توییتر او اعلام شد که فیس‌بوک آقای غنی هک شده و تا به دست گرفتن دوباره صفحه‌، هر مطلبی که آنجا منتشر شود، فاقد اعتبار است.

هرچند متصدیان صفحات اجتماعی آقای غنی از هک شدن صفحه فیس‌بوک وی خبر می‌دهند، سوال اینجا است که اگر صفحه وی هک شده و هنوز از هکرها پس گرفته نشده، چگونه پس از لحظاتی کوتاه این متن از صفحه رسمی فیس‌بوک او حذف شده است؟