ادامه رسیدگی به پرونده فساد مالی بنیامین نتانیاهیو پس از سه ماه وقفه

این جلسه دادگاه به ادامه شهادت ایلان یشوآ، مدیرعامل پیشین وب‌سایت خبری «والا» اختصاص داشت

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، هنگام خروج از یکی از جلسات پیشین دادگاه در ماه آوریل- Abir SULTAN / POOL / AFP

دادگاه منطقه اورشلیم در اسرائیل پس از سه ماه وقفه، برای ادامه رسیدگی به پرونده اتهام‌های فساد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین آن کشور، روز دوشنبه، ۲۲ شهریور ماه، تشکیل جلسه داد.

به گزارش تایمز اسرائیل، این جلسه دادگاه به ادامه شهادت ایلان یشوآ، مدیرعامل پیشین وب‌سایت خبری «والا» اختصاص داشت و نتانیاهو با دریافت مجوز از دادگاه، در جلسه حضور نداشت.

یشوآ نخستین شاهدی است که به دادگاه نتانیاهو احضار شده و یکی از شاهدان اصلی در پرونده موسوم به «۴۰۰۰» با اتهام‌های «رشوه، کلاه‌برداری و خیانت در امانت» محسوب می‌شود. پرونده «۴۰۰۰» یکی از سه پرونده فساد نخست‌وزیر پیشین اسرائیل است که براساس آن نتانیاهو در زمان تصدی هم‌زمان جایگاه وزیر ارتباطات و رئیس کابینه در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ به سوءاستفاده از قدرت متهم شده است. 

وکلای مدافع نتانیاهو روز دوشنبه با مدارکی جدید که از پیام‌های شخصی بین یشوآ و افراد دیگر به‌دست آورده‌اند در دادگاه حاضر شدند و می‌گویند به استناد این مدارک اثبات خواهند کرد که وب‌سایت خبری «والا» در پوشش خبرهای مربوط یه نتانیاهو جهت‌گیری خاص به نفع او نداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتانیاهو متهم است که با استفاده از موقعیت خود، راه را برای منفعت تجاری هنگفت و غیرقانونی شائول الوویچ، سهامدار اصلی شرکت مخابراتی بزیک، باز کرده است. به نظر می‌رسد که در عوض آن، وب‌سایت خبری «والا» که مالکیت آن در اختیار الوویچ است، در مورد نتانیاهو و خانواده‌اش پوشش خبری مثبتی ارائه کرده است. یکی از موارد مطرح‌شده در پرونده این است که به همکاران و اعضای خانواده نخست‌وزیر وقت اجازه داده می‌شد تا به‌طور منظم در محتوا و سیاست‌های تحریریه وب‌سایت «والا» دخالت و حتی مواردی را به آن تحمیل کنند.  

وکلای مدافع نتانیاهو قصد داشتند نشان دهند که برخلاف آنچه که مدیرعامل پیشین وب‌سایت خبری «والا» گفته است، درخواست برای پررنگ یا کم‌رنگ کردن بعضی خبرها در رسانه، کاری است معمول که نه‌ فقط نتانیاهو، بلکه بسیاری از سیاستمداران، تجار و شرکت‌ها انجام می‌دهند. آن‌ها برای اثبات این موضوع، قرار است محتوای حدود ۲۵هزار خط پیامک و صدها ایمیل شخصی بین یشوآ و دیگران  را به دادگاه ارائه دهند. 

در جلسه قبلی دادگاه در ماه ژوئن، به دادستانی دستور داده شده بود که پیام‌های یشوآ به مستندات پرونده اضافه شود. وقفه سه ماهه در محاکمه نیز به این علت بود که وکلای مدافع معتقد بودند تمام پیامک‌های مرتبط یا موضوع در اختیارشان گذاشته نشده است و دادستان برای ارائه همه مستندات، درخواست وقت بیشتری کرده بود.

براساس این گزارش، جلسات رسیدگی به این پرونده، هفته‌ای دو روز، دوشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها برگزار خواهد شد و هفت جلسه بعدی دادگاه رسیدگی به پرونده نتانیاهو نیز به شهادت یشوآ اختصاص خواهد داشت. پس از آن دادگاه به دو پرونده دیگر نتانیاهو موسوم به «۱۰۰۰» و «۲۰۰۰» خواهد پرداخت. در پرونده «۱۰۰۰» نتانیاهو به دریافت هدایای گران‌قیمت غیرقانونی از خیرین میلیاردر در ازای انجام اقداماتی برای آن‌ها متهم شده است. در پرونده «۲۰۰۰» نیز او متهم است که در معامله‌ای با آرنون موزس، صاحب روزنامه پرفروش یدیعوت آخرونوت، با او توافق کرده است تا در قبال پوشش خبری مثبت این رسانه از نخست‌وزیر پیشین، روزنامه رقیب آن، اسرائیل هیوم، را تضعیف کند.

بیشتر از جهان