نه رئیس‌جمهور، نه وزارت خارجه؛ مذاکره با آمریکا منتفی است

دفترخامنه‌ای احتمال دیدار روحانی و ظریف با ترامپ در حاشیه مجمع عمومی را رَد کرد

عکس از ایسنا

دفتر علی خامنه‌ای در جدید‌ترین شماره نشریه «خط حزب‌الله» با مرور سخنان رهبر جمهوری اسلامی در چند سال گذشته به تلاش‌ها برای دیدار رودررو میان حسن روحانی و دونالد ترامپ واکنش نشان داده است.

نشریه الکترونیک «خط حزب‌الله» که به صورت هفتگی از سوی دفتر علی خامنه‌ای منتشر می‌شود در شماره ۱۱۹ خود که صبح امروز منتشر شده است با انتشار مقاله‌ای بی‌نام رویکرد رهبر جمهوری اسلامی را مقاومت محض توصیف کرده است. در ابتدای این مطلب بدون اشاره به سخنان چند روز پیش حسن روحانی درباره اینکه اگر مذاکره و ملاقات در جهت پیشرفت و توسعه کشور و منافع ملی باشد با هر کسی ملاقات خواهد کرد، گزیده‌ای از صحبت‌های علی خامنه‌ای در ۲۲ خرداد ۹۶ در رابطه با «تعریف منافع ملی» آورده شده است.

در این مطلب آمده است: «هویت ملی همیشه پامال چیزهایی شده است که به‌عنوان منافع ملت ایران به نظر مدیران و تصمیم گیران و تصمیم‌سازان می‌رسیده و اجرا می‌کردند؛ این یعنی معکوس کردن نسبت. منافع ملی آن وقتی منافع ملی هستند که با هویت ملی ملت ایران، با هویت انقلابی ملت ایران در تعارض نباشند».

همچنین بخش دیگری از سخنان علی خامنه‌ای در رابطه با توازن قدرت در مذاکره نیز در‌ این مطلب آورده شده و با یادآوری سخنان وی در سال ۹۶ مذاکره را زمانی مفید دانسته که «جمهوری اسلامی از لحاظ اقتصادی، از لحاظ فرهنگی، به آن اقتداری که ما در نظر گرفته‌ایم برسد».

سخنان علی خامنه‌ای در دیدار سال گذشته هیات دولت با وی نیز بخش دیگری از این مطلب است. خامنه‌ای سال گذشته نیز که احتمال دیدار ترامپ با روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در رسانه‌ها مطرح شده بود به این موضوع واکنش نشان داده و گفته بود: «اینکه حالا باز بعضی زمزمه شروع کرده‌اند که در حاشیه‌ی اجلاسِ مجمعِ عمومی، ممکن است مذاکره انجام بگیرد، این به‌طور قطع منتفی است؛ یعنی معنی ندارد یک چنین چیزی. آن‌ها که آن ظاهرسازها بودند، آن‌جوری عمل کردند با ما. این‌ها که آدم‌های وقیحِ متهتک پرروی صریحِ شمشیر از رو بندند. با این‌ها چه مذاکره‌ای؟ اصلا معنی ندارد. حالا آقای رئیس‌جمهور که هیچ، وزیر خارجه و عناصر وزارت خارجه هم همین‌جور. هیچ معنی ندارد با این‌ها مذاکره کردن».

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران نیز هماهنگ با دفتر علی خامنه‌ای صبح امروز همین بخش از سخنان رهبر جمهوری اسلامی در دیدار سال گذشته با هیات دولت را به صورت فیلم منتشر کرد.

ترس رهبر جمهوری اسلامی از سرنوشت مبارک، قذافی و شاه؟

سایت علی خامنه‌ای در ۱۴ خردادماه امسال نیز با انتشار یک کلیپ تصویری ۵ دقیقه‌ای با عنوان «مقاومت جواب می‌دهد»، استراتژی رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر مذاکره نکردن با آمریکا را توضیح داده بود. در ابتدای این کلیپ و بر روی تصاویر دست دادن محمدجواد ظریف با جان کری، صدای رهبر ایران پخش می‌شود که می‌گوید فکر «مذاکره برای حل مشکلات» از سوی آمریکایی‌ها «تزریق می‌شود» و برخی به غلط در کشور آن را تکرار و دنبال می‌کنند.

اما فارغ از تعریض‌هایی که این کلیپ ۵ دقیقه‌ای به سیاست خارجی دولت روحانی و مذاکرات ظریف دارد، دلایل رهبر ایران برای اشتباه بودن مذاکره و اعتماد به آمریکایی‌ها نیز در سخنان سه دهه اخیر وی به صورت بریده‌بریده پخش می‌شود. نکته جالب آن است که این سخنان بر روی تصاویری از دست دادن حسنی مبارک و معمر قذافی با روسای جمهور آمریکا و نخست‌وزیر انگلیس و سپس تصاویری از جسد قذافی و محاکمه مبارک در قفس دادگاه صداگذاری شده است.

همچنین تصاویری از دیدار محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران در دیدار با روسای جمهور آمریکا و نهایتا وقوع انقلاب هم در این کلیپ ۵ دقیقه‌ای پخش می‌شود.

انتشار این کلیپ از سوی دفتر علی خامنه‌ای به مخاطب این‌گونه پیام می‌دهد که گویا مهم‌ترین دلیل علی خامنه‌ای از رد مذاکره با آمریکا نگرانی از کشته شدن به دست مخالفانش(مانند قذافی) یا دستگیر شدن و محاکمه (مانند حسنی مبارک) و یا وقوع انقلاب و سرنگونی حکومتش (مانند محمدرضا شاه) است.    

با وجود این موضع‌گیری دفتر علی خامنه‌ای و سپاه، همچنان تلاش‌های دیپلماتیک فرانسه، ژاپن و عمان برای کاستن از تنش‌ها میان ایران و آمریکا ادامه دارد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هفته گذشته از تمایلش برای زمینه‌سازی دیدار مشترک روحانی و ترامپ در نیویورک گفته بود.

با تمام این تلاش‌ها به نظر می‌رسد فرمان دیدار و مذاکره مقامات ایرانی با دونالد ترامپ همچنان در دست علی خامنه‌ای است و او فعلاً مذاکره مستقیم و«علنی» را به مصلحتش نمی‌داند.  

بیشتر از