روسیه: در مراسم تحلیف دولت جدید طالبان شرکت نمی‌کنیم

دولت طالبان از نظر معیارهای بین‌المللی یک دولت قانونی نیست

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه- Mikhail KLIMENTYEV / SPUTNIK / AFP

چند روز پس از تشکیل حکومت جدید طالبان، روسیه اعلام کرد که هیچ نماینده‌ا‌ی از دولت‌ آن کشور در مراسم تحلیف دولت جدید طالبان شرکت نمی‌کند.

این خبر را خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی کرملین گزارش داده است.

سخنگوی کرملین به خبرگزاری رویترز گفت: «روسیه در مراسم تحلیف دولت جدید طالبان شرکت نمی‌کند.»

دو روز پیش از آن نیز سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته بود: «مسکو گمان نمی‌کند که معرفی سرپرستان (وزارتخانه‌ها) از سوی طالبان، به معنای پایان تشکیل دولت در افغانستان باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال واسیلی نبزنیا، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، نیز گفت: «هیچ کشوری تا کنون دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است، چون دولت طالبان از منظر استانداردهای بین‌المللی یک دولت قانونی نیست.»

آقای نبنزیا در ادامه سخنانش افزود: «باید منتظر عملکرد دولت طالبان بود (تا روشن شود) که آیا آن‌ها به مبارزه با سازمان‌های تروریستی، قاچاق مواد مخدر، تضمین حقوق بشر، و احترام به زنان پابند خواهند بود، یا خیر.»

گفتنی است کرملین در حالی از شرکت نکردن نماینده دولت روسیه در مراسم تحلیف دولت جدید طالبان خبر می‌دهد که مجلس نمایندگان روسیه پس از اعلام دولت جدید طالبان، اعلام کرده بود که مقام‌های روسی در حد سفیر در آن مراسم شرکت خواهند کرد.

شامگاه یکشنبه، ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، پس از فرار اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، نیروهای طالبان وارد کابل شدند و قدرت سیاسی را به‌دست گرفتند، و چند روز پس از آن، کابینه جدید حکومت خود را در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۴۰۰رسما اعلام کردند. اما تاکنون هیچ کشوری دولت طالبان را به رسمیت نشاخته‌ است.  

طالبان در پی کسب مشروعیت سیاسی جهانی هستند، اما دیده می‌شود که نظر به اعلام کابینه و رفتار خشن این گروه با شهروندان افغانستان، به ویژه اقلیت‌های مختلف قومی و مذهبی و زنان در آن سرزمین، نتوانند به این زودی‌ها جز چند کشور معدود که برای براندازی نظام پیشین افغانستان به آنان کمک کرده‌اند، حمایت سیاسی جامعه جهانی را به دست آورند.

بیشتر از جهان