پروازهای مسافری از فرودگاه کابل از سر گرفته می‌شود

بنا بر اعلام شرکت هواپیمایی آریانا، نخستین پرواز میان کابل و مزارشریف خواهد بود

فرودگاه کابل به‌مدت دو هفته در اختیار نیروهای آمریکایی و متحدانش قرار داشت-SAJJAD HUSSAIN / AFP

مقام‌های سازمان هواپیمایی افغانستان گفته‌اند از روز جمعه ۱۲ شهریور، پروازهای داخلی از فرودگاه کابل آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری باختر افغانستان، مشکلات موجود در فرودگاه کابل حل شده است و پروازها از این فرودگاه به‌زودی آغاز می‌شود. گفته می‌شود یک تیم فنی از قطر با پروازی اختصاصی به فرودگاه کابل آمده و زمینه آغاز مجدد پروازها از این فرودگاه بین‌المللی را میسر ساخته است. رسانه‌ها به نقل از این تیم فنی قطری گزارش دادند که دستگاه‌های برج مراقبت پرواز دوباره فعال شده است اما رادار اصلی فرودگاه تخریب شده و به رادار جدید نیاز است. مقام‌های دولت چین روز چهار شنبه ۱۰ شهریور، وعده دادند که رادار جدیدی برای فرودگاه کابل خواهند فرستاد. با توجه به اینکه شرکت هواپیمایی آریانا از آغاز پروازها به مزار شریف در روز جمعه خبر داده است، به نظر می‌رسد رادار فرودگاه نیز آماده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروازهای مسافری از فرودگاه کابل از روز تصرف این شهر به‌دست طالبان تعطیل شد. با انتشار خبر انتقال شهروندان افغان به آمریکا و سایر کشورهای غربی، هزاران نفر به فرودگاه کابل هجوم بردند. ازدحام جمعیت به اندازه‌ای بود که باعث برخورد نیروهای آمریکایی با افرادی شد که به فرودگاه هجوم برده بودند. در نتیجه، چند تن در اثر تیراندازی نیروهای آمریکایی کشته شدند. هجوم این افراد باعث تخریب زیرساخت‌های پیچیده و مهم فرودگاه کابل شد. گفته می‌شود افرادی که به فرودگاه هجوم برده بودند حتی درصدد فعال‌سازی هواپیماها نیز بودند.

فرودگاه کابل به‌مدت دو هفته در اختیار نیروهای آمریکایی و متحدانش قرار گرفت و آنان توانستند بیش از ۱۲۰ هزار نفر را با پروازهای نظامی از افغانستان خارج کنند. پس از خروج کامل امریکا از افغانستان، فرودگاه کابل به‌دست طالبان افتاد. طالبان برای بازگشایی این فرودگاه، از کشورهای قطر و ترکیه درخواست کمک کرد.

اکنون، کنترل فرودگاه کابل در دست طالبان است و می‌گوید برای شهروندان افغانستان که مدارک قانونی خروج از کشور داشته باشند، هیچ‌گونه ممانعتی وجود ندارد. افغانستان در حال حاضر با دو شرکت هواپیمایی خدمات پرواز به شهروندان ارائه می‌دهد، شرکت آریانا که ۶۰ سال سابقه دارد و شرکت هواپیمایی کام ایر که در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد. در کنار این دو شرکت، تعدادی از شرکت‌های بین‌المللی نیز پروازهای مسافربری به افغانستان دارند که عمده‌ترین آن‌ها شرکت‌های هواپیمایی امارات، ترکیش و فلای دبی‌اند.

بیشتر از جهان